نگاهی به تغییرات اعمال شده در گیم پلی نسخه سوم سری بازیهای بوردرلندز (Borderlands) در راستای جذاب شدن گیم پلی بازی. با گیمر همراه باشید.
تغییرات گیم پلی Borderlands 3 نسبت به نسخه قبلی
بی شک انتشار قسمت اول سری بازیهای بوردرلندز در سال ۲۰۰۹ یک حرکت جسورانه و آینده نگرانه در آن زمان بود. انتخاب گرافیکی کارتونی بر خلاف جو حاکم در آن دوره که همه شرکتهای بازی سازی به دنبال واقع گرایانهتر کردن آثارشان بودند یک انتخاب جسورانه از طرف سازندگان بود.
البته نباید این سری بازیها را خالق یک سبک جدید دانست. اکشن اول شخصی مشابه آنچه در این بازی مشاهده می شود چندین سال قبلتر نیز در صنعت بازی سازی به انتهای تکامل اش رسیده بود ولی خوب کمپانی تو کی (۲K) در آن دوره تمام تلاش خود را کرد تا با ترکیب سبکهای مختلف بازیهای ویدیو ای برای خود یک فرمول خاص را طراحی کند. فرمولی که بر به دست آوردن لوت متمرکز بود.
گیمرها در این بازی با ریتم تند مبارزات که همیشه به باس فایتها ختم می شود در دنیایی بزرگ آزاد بودند تا سبک مبارزه خود را انتخاب کرده و آن را به حد نهایی خود برسانند. پاداش بازی نیز همیشه لوتهای مختلفی بود که هیچ گاه از نظر گوناگونی به پایان نمی رسیدند. خوب اضافه کردن یک داستان مناسب با رگههای طنز و تعداد زیادی ایستر اگ و اشارات به فیلمها و سایر بازیها نیز بازی را جذابتر کرد.
بیشتر بدانید: تریلر جدید بازی Borderlands 3
به راستی قسمت دوم این مجموعه که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد به خوبی توانست از تمام پتانسیل این سبک نو ترکیب استفاده ببر. گویی همه چیز در حد مناسب خود و هارمونی کامل در این بازی جا سازی شده بود. تعداد بی نهایت سلاحها که با تعداد زیادی از دشمنان ترکیب شده بود توانست بازیکنان را به حد تواناییهای خود در سویچ کردن به سلاح و سبک بازی بکشاند. محیطهای مختلف و داینامیک بازی نیز در این پروسه همچون یک کاتالیزگر عمل کرده اند.
البته باید متذکر شد که علارقم نقاط مثبت بسیاری که در نسخه دوم بازی و صد البته در نسخه اسپیناف آن یعنی قسمت Borderlands: The Pre-Sequel وجود داشتند همیشه مشکلات بسیار ریزی نیز وجود داشتند که بازی را تا حدی از اوج خود پایین می کشند. البته این مشکلات نه آن قدر بزرگ اند که بازی سازان در مرحله ساخت متوجه آن شوند و نه آن قدر کوچک اند که از نظر یک طرفدار دو آتیشه پنهان بمانند.
بیشتر بدانید: ویدیو: گیمپلی بازی Borderlands 3
در این جاست که باید خدا را شکر کنیم، چرا که کمپانی سازنده این اثر شرکتی همچون یوبی سافت (Ubisoft) و یا اکتیویژن (Activision) نیست که هیچ توجهی به نظر طرفداران واقعی اش نگذارد و صرفاً از روی پول سازی بازیهای خود را به هر سمت و سویی بکشد. شرکت تو کی در این چند ساله که وارد فاز جدیدی از نقشه طولانی مدت اش (انتشار دنبالههایی بر آثار قدیمی اش) شده است به خوبی نشان داده است که از ذهن گیمرها با خبر است. از همین رو در قسمت سوم مجموعه، برخی تغییرات بر گیم پلی اعمال شده است که طرفداران دو آتیشه را در فارمهای چند هفته ای خود برای یافتن برخی سلاحها کم یاب یاری خواهند کرد. در ادامه اشاره ای کوتاه به ابن تغییرات خواهد شد:
-
دیگر نگران گم شدن سلاحهای افسانه ای خود نباشید
خوب این را اول باید بگویم که برخی از سلاحهای خاص که ویژگیهای مخصوص خود را دارند در بازی بسیار کم یاب هستند. سلاحهای سفید (ضعیف)، سبز (عادی) و آبی (کم یاب) تا حدی در بازی به وفور یافت می شوند. سلاحهای بنفش رنگ (حماسی) نیز که تا حدودی از بالانس بالایی از قدرت برخوردار هستند از میانه بازی به قدری زیاد می شوند که دیگر چشمتان را نمی گیرند. ولی سلاحهای نارنجی (افسانه ای) و ای تک به قدری کم یاب اند که یافتن همه آنها حتی در قسمت دوم که ۶ سال است منتشر شده است توسط گیمرهای حرفه ای صورت گرفته است.
یافتن این سلاحها بسیار کم یاب با فارم کردن باس فایتها و برخی شخصیتها قابل دست یابی اند، به زبان سادهتر فارم کردن یعنی کشتن برخی از باسها و امیدوار بودن برای دستیابی به لوت افسانه ای شان (در برخی موارد احتمال به دست آوردن لوتها ۰.۰۰۰۱ درصد است) تنها راه رسیدن به این سلاحهای خاص است.
بیشتر بدانید: قسمت داستانی Borderlands 3 بیش از ۳۰ ساعت طول خواهد کشید
البته هیچ گلایه ای از این نوع گیم پلی نمی توان داشت چرا که به نوعی جذابیت بازی را افزایش می دهد. ولی در قسمتهای قبلی احتمال وجود داشتن یک سلاح افسانه ای در محیط و نادیده گرفتن آن توسط بازیکنان وجود داشت. چرا که برخی باسها همچون گاردین لوت خود را در هوا و در محیطی بسیار بزرگ پخش می کردند. خوب این بار در قسمت سوم تمام سلاحها در لحظه دراپ شدن از خود یک صدای خاص ایجاد می کنند که بازیکنان را آگاه می کند.
علاوه بر این فقط سلاحهای افسانه ای در هنگام دراپ یک ستاره را در نقشه ایجاد می کنند که به نوعی نادیده گرفتنشان را غیر ممکن می کند. باید گفت در این قسمت هیچ سلاح افسانه ای دیگر در زمین نخواهد ماند.
-
بالانس لول گیمرها در بخش آنلاین
در بخش آنلاین قسمت دوم همیشه یک مشکل کوچک وجود داشت که مانع بازی کردن افراد با لولهای پایین و بالا می شد. مثلاً فرض کنید من و دوستم که تازه بازی را به او معرفی کرده ام قصد داریم آنلاین بازی کنیم. اگر من او را به بازی خود دعوت کنم تمام دشمنان با لولهای من ظاهر خواهند شد. که کشتن آنها تا حدودی برای او غیر ممکن است. از سویی نیز تمام لوتها برابر لول دشمنان خواهند بود که برای او بی استفاده اند چرا که تا رسیدن به لول بالا نمی تواند از آنها استفاده کند. و بر عکس اگر من به دنیای او بروم با دشمنانی بسیار کم لول که هیچ ارزشی برای کشتن ندارند رو برو خواهم شد.

بالانس لوتهای بازی Borderlands 3
از همین رو در قسمت سوم یک راه حل بسیار جالب برای رفع این مشکل ارائه شده است. در صورت بازی دو فرد با لولهای مختلف از هم. تمام دشمنان برای فرد با لول بالا به صورت لول مناسب خود و برای افراد با لول پایین به صورت لول پایین نشان داده خواهند شد. یعنی هر دو طرف در دنیایی مناسب خود در حال بازی اند ولی می توانند با هم نیز بازی کنند.
به زبان سادهتر اگر من که لول بالاتری دارم به دنیای دوست که لول پایین دارد بروم لول من در بازی دوستم کاهش خواهد یافت ولی در مانیتور خودم همچنان لول بالایی دارم و این دوستم است که لوش بالا آمده است تا با من یکی شود.
مشکل لول لوتها نیز در این آپدیت رفع شده است. در صورت یافتن یک سلاح اولاً دو نسخه از آن وجود خواهد داشت. یکی برای من و دیگر برای دوستم. و جالب این که این لوت مناسب لول هر دو طرف است.
البته در نسخه قبلی برخی از این ویژگی غیر یکسان بودن لولها برای کمک به افراد ضعیف استفاده می کردند. خوب بازی سازان این ویژگی را به صورت کامل از بین نبرده اند و به راحتی می توانید با سویچ کردن سبک کلاسیک و بالانس این ویژگی را فعال یا غیر فعال کنید.
-
امکان رول پلی در بازی
همیشه باسهای طراحی شده در این سری بازیها با دقت کامل ساخته و پرداخته می شوند که بازی کردن از نقطه نظر آنها را دو چندان جذاب می کند. طی یک خبر که چندی پیش منتشر شد امکان رول پلی کردن برخی باسها در بازی وجود خواهد داشت.
اولاً تمام سلاحهای استفاده شده توسط باسها به سادگی قابل دست رست و فارم کردن خواهد بود و دوما برخی از باسها دارای اسکین خاص خود خواهند بود که در صورت فارم کردنشان می توان آن را به دست آورد. البته تا کنون هیچ خبری از این که آیا همانند سری بازیهای دارک سولز (Dark Souls) امکان دوئل بین شخصیتها وجود خواهد داشت یا نه منتشر نشده است. ولی در صورت امکان دوئل این رول پلیها می تواند به اوج خود برسند.
-
داینامیک بسیار سیال محیطهای بازی
درست است داستان بازی در قسمت دوم در دنیای بسیار بزرگ و متنوع روایت شد و حتی دی ال سیهای (DLC) منتشره تنوع آن را از حد تصور نیز فراتر برند و حتی تجربه یک بازی فکری آمریکایی (اژدها و سیاه چال) را با ایستر اگهای فراوان امکان پذیر کرند، اما همیشه غیر داینامیک بودن محیط کمی از جذابیت بازی را کاهش داده است.
ولی این بار در قسمت سوم شاهد خرد شدن تمام وسایل و مواد هستیم. علاوه بر آن امکان آتش گرفتن و منفجر شدن بسیاری از مواد نیز وجود دارند.
بیشتر بدانید: ۹+۱ سلاح لو رفته بازی Borderlands 3
از سویی نیز وجود چندین سیاره قابل دست رست در بازی باعث شده است محیطها و گوناگونی آنها به قدری افزایش یابد که احتمال دارد این بازی از نظر گوناگونی محیط و دشمنان رکورد بازیهای رایانه ای را امسال جا به جا کند.
-
خرید فوری مهمات
در قسمت دوم فارم برخی از باسها همچون ترمورفیوس که از حجم بالایی از HP برخوردار بود تمام گلولههای شما را به باد فنا می داد. از سویی نیز فارم سرعتی این باس با خرید عادی گلوله از ماشینهای فروش گلوله مارکوس کمی در روند فارم تأثیر می گذاشت. خوب گویی در قسمت سوم بازی سازان از همه اشکلات با خبر بوده اند.
در یکی از گیم پلیهای منتشر شده توسط خود کمپانی دیدیم که با قرار گرفتن در کنار این ماشینها و بستن یک قرار داد از قبل با مارکوس تمام مهمات شما به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به رفتن به منو خرید مهمات پر خواهند شد. شاید این تغییر در نظرتان کمی مسخره جلوه کند ولی این بروز رسانی کوچک در فارمهای بالای یک روز بی شک حداقل یک الی دو ساعت وقت صرفه جویی خواهد شد.
-
اشاره در مواقع خاص
بی شک از مکانیسم اشاره بازی بتلفیلد (Battlefield) که در صورت دیدن دشمنان بلند رده، تانک و… با اشاره دست آنها را تگ می کند آگاه هستید. خوب این مکانیسم با کمی شخصی سازی برای دنیای بوردرلندز این بار پا به این بازی نیز گذاشته است.
این مکانیسم اجازه دیدن برخی از دشمنان بلند مرتبه، جعبهها لوت و برخی امکانات محیطی همچون کلیدها و… را به بازی کنان می دهد.
نظرات