سری بازی های تومب ریدر (Tomb Raider) با هربار انتشار نسخه جدید حال و هوای باشکوهی را درون بازی به نمایش گذاشته اند. با گیمر همراه باشید تا شما را با نقد و بررسی نسخه آخر این بازی سرگرم کنیم.
Tomb Raider با داشتن تاریخچه چند ده ساله، کوله باری از تجربه را دارد که اصلا نمی توان حتی به یکی از نسخه های آن «عالی» نگفت. این سری در میان بسیاری از کشورها آنقدر معروف است که کمتر کسی پیدا می شود که اسم آن را نشنیده و یا فیلمی را با این نام ندیده باشد. علاوه بر بازی که بسیار باشکوه است، فیلم این سری نیز بسیاری از ویژگی های بازی را دربر دارد. لارا کرافت (Lara Croft) نام شخصیت زن و اصیل این سری می باشد که بدلیل ایثار و قیام های او برای هدف، حتی کسانی همچون آنجلینا جولی (Angelina Jolie) خواستار گرفتن نقش او در فیلم تومب ریدر شده بود. همانطور که می دانید بازی های زیادی نیستند که شخصیت اول آن ها جنس موئنث باشد، ولی بازی Tomb Raider از همین ایده متفاوت بودن توانست به عرش خود در صنعت بازی کرامت بخشد. همچنین یکی از سیاست های سازندگان Tomb Raider که باعث موفقیت آن می شود، عرضه بازی در طولانی مدت است. خودتان شاهد هستید که این روزها بیشتر استودیوهای بازی سازی هدف پول را در اولویت قرار داده اند و هرساله یک نسخه از بازی را عرضه می کنند؛ آن هم نه یک بازی شاهکار! پس همین روال انتشار دیرهنگام سری بازی های Tomb Raider شاید خودش یک مزیتی باشد برای هرچه قشنگ بودن. قبل از این نسخه که می خواهیم بررسی کنیم، آخرین بار در سال ۲۰۱۳ بود که نسخه ای از این سری منتشر شده بود. اما با اینکه دو سال از تاریخ عرضه Rise of the Tomb Raider می گذرد، ولی بازهم یک بازی جدید محسوب می شود، چراکه استودیو سازنده فعلا حرفی از نسخه جدید نزده است.
همیشه توی بازی ها باید یه لیز خوردن ببینیم 😐
بازی از آنجایی شروع می شود که Lara به همراه دوستش در کوه های یخی درحال بالا رفتن هستند. از همین ابتداست که طوفان های سرد، سرمای طاقت فرسای کوهستان و ریزش بهمن هیجان و ترس های بازی را می خواهد به گیمر نشان دهد. شخصیت زیبای ما پایش در نیمه راه سر خورده و مجبور می شود تا دوباره خود را ز طریق دو ابزار یخ شکن به دوست خود برساند. همین پیش رفتن ادامه میابد که بازی شما را به دو هفته قبل برمی گردان، جایی که در خانه Lara Croft دزدی درحال جستجوی اطلاعات محرمانه است. Lara که وجود این دزد را متوجه نمی شود، در خانه خود با دوستش در مورد گنج نهفته در کشوری خبر میدهد. او ارزش و والای این گنج را از پدرش در دوران کودکی شنیده بود و باید دنبالش می رفت. این گنج باتوجه به نقشه موجود در بازی، در کشور سوریه قرار دارد! در همین حال که لحظات ذکر شده به دو هفته پیش بازی مربوط می شوند، شخصیت بازی عازم این کشور می شود تا آن گفته ارزشمند پدرش را دریابد.
چه عجب یادی از سوریه کردن، همیشه بازی ها توی آمریکا اتفاق میفتاد
از بند بالا نتیجه می گیریم که بازی به سرعت می تواند تغییراتی را در زمان های خاص اعمال کرده و شما را از کوهستان به بیابان های گرم سوریه ببرد. این نکته در صنعت بازی سازی یک کار حرفه ای محسوب می شود. بعد از ورود به سوریه شما نقشه ای را میابید که درباره پیامبریست که چند هزار سال پیش وجود داشته است. این پیامبر در سخنان موجود در نوشته های یافتنی در بازی از خوب و مثبت بودن حرف زده است، ولی باتوجه به نامه های باستانی انگار حاکمان آن زمان قصد مخالفت با او را داشته اند.
نقاشی های باستانی مربوط به پیامبر
شخصیت Lara با دیدن این نوشته ها و آثار قدیمی که در بند بالا گفتیم بیشتر مشتاق شده و می خواهد راز نهفته موجود در زمان های قدیم را پیدا کند. البته بعد از رفتن به سوریه و ادامه داستان در چند برهه، بازی بازهم شمارا به همان منطقه کوهستانی برمی گرداند و در مسیر جنگل شما با یک خرس رو در رو می شوید… پس با این گفته ها معلوم می شود که بازی واقعا داستان عمیقی داشته و شما را به مکان های تاریخی خواهد برد. همین عمق بازی که حتی به پیامبران مربوط می شود از قدرت داستان سرایی بازی محسوب می شوند.
اون نور Lens Flare معرکس!
بعد از داستان گرافیک سر راه بررسی ما قرار می گیرد که باید به آن بپردازیم. گرافیک بازی هیچ کم و کاستی را ندارد و پر است از تکسچرهای طبیعی که هرلحظه فعال هستند. افت فریم در بازی اصلا دیده نمی شود و بازی آنقدر دقیق و باتوجه به عناصر موجود در طبیعت ساخته شده که هرازگاهی از یاد می برید که این یک بازی است، نه یک فیلم سینمایی! باور کنید بنده ادمین سایت، به تجربه این بازی مشغول بودم که پدرم باوجود آشنایی با بازی، از من پرسید که «این کدام فیلم است؟». همان لحظه بود که به شکوه گرافیک این بازی پی بردم. با اینکه امروزه بسیاری از بازی سازان به گرافیک بیش از گیم پلی اهمیت می دهند، بازهم درون آثارشان جزئیات دیده نمی شود. ولی Rise of the Tomb Raider اینطور نیست؛ کافیست به صورت یکی از شخصیت ها نگاه کنید تا جزئیات میلی متری را شاهد باشید. گرافیک بصری نیز بسیار عالی بوده و کاملا قابل مشاهده است. به درخشش نور خورشید بر روی دانه های برف در زمین نگاه کنید تا قشنگی آن پیش ببرید. یکی از ایراداتی که در گرافیک فنی بازی به وضوح دیده می شود بارگذاری تکسچرها می باشد که فقط در برخی از موارد قابل مشاهده است، مخصوصا در مرحله اول بازی. ولی این نکته چندان بزرگ نیست که ایراد جدی بگیریم.
اینجا کپی مرحله آخر The Last Of Us هست 🙂
اما اگر بخواهیم کمی خارج از نقد بازی حرف بزنیم، باید به شبیه بودن بازی به دیگر عناوین معروف اعتراف کنیم. مراحل اولیه بازی و نحوه جمع آوری آیتم ها به اضافه پوشش دشمنان واقعا به بازی The Last Of Us شبیه هستند. یا مثلا: Campsite ها که محلی برای استراحت، ارتقا سلاح ها و گرفتن اسکیل (Skill) در بازی گنجانده شده اند، چند سالی است که در سری Dark Souls وجود دارند. همچنین مراحل کوهستانی و یخی بازی ما را به یاد نسخه دوم بازی Uncharted یعنی Uncharted 2: Among Thieves می اندازد. البته نمی دانیم که از این ایده های کپی شده انتقاد کنیم یا تحسین. چون این موارد هیچ لطمه ای به بازی نمی زنند که هیچ، حتی به کامل بودن Rise of the Tomb Raider کمک می کنند.
آپگریدها دقیق تر شده و در بخش های خاصی از سلاح اثر میذارن.
محتوای پرجزئیات یکی از پارامترهایی است که باید از آن ها یاد کنیم، چراکه باعث شده اند Rise of the Tomb Raider به یکی از کامل ترین عناوین تبدیل شود. با اینکه محتوای زیادی درون بازی وجود دارد، بازی به هیچ عنوان حس سختی و سردرگم شدن را به گیمر نمی دهد. شاید به شما هم پیش آمده که در یک بازی به خاطر وجود عناصر و کارهای زیاد نتوانسته اید از همه چیز بازی سردربیاورید، ولی Rise of the Tomb Raider اینطور نیست. شما می توانید با پیدا کردن آیتم ها، شکار کردن حیوانات، استفاده از پوشش گیاهی مانند: میوه و برگ درختان موارد مورد نیازتان را بسازید. این موارد مورد نیاز عبارتند از: تیر و کمان، کمک های اولیه، مواد منفجره و… پس طبیعت در بازی حرف اصلی را می سازد. همین ترکیب شخصیت با طبیعت است که به این نوع بازی ها Survival می گویند.
عاشق رنگ Cyan این یخ ها هستم ♥
همه چیز در Rise of the Tomb Raider از روی فکر بوده و دارای هدف است. اگر ببینید که Lara شخصیت بازی در دل خود از سرما حرف می زند بدانید که در جلوی راهتان با ماجراجویی هایی مربوط به هوا مواجه خواهید شد. این قدرت نویسنده و کارگردان بازی را نشان می دهد که چقدر بر روی مسائل ریز تفکر کرده اند.
هرکاری که در بازی برای اول بار انجام می دهد در کنار بازی به شما توضیح کامل متد استفاده از آن نمایان می شود تا بازیکن در میان بازی گیج نشود. اما بعضی اوقات توضیحات و هشدارها در وسط بازی ظاهر می شوند که چندان خوش آیند نیستند چون ممکن است درحال جنگ با دشمنان باشید که منجر به مرگ شما خواهد شد. یکی از این توضیحات مزاحم در همان ابتدای بازی که با خرس مبارزه می کنید در داخل غار نمایان می شود.
به اون رد پاها دقت کنید تا بدونید که چقدر زحمت کشیده شده…
گیم پلی بازی نسبت به نسخه قبلی تغییرات زیادی را نداشته است، ولی در نسخه قبلی انیمیشن هایی وجود داشتند که نسبت به زمان خود حرفه ای نبودند. این انیمیشن ها در نسخه Rise of the Tomb Raider بهبود یافته و واقع گرایانه تر شده اند. یکی از انیمیشن هایی که در هر عنوانی دیده نمی شود لرزش و کز کردن شخصیت بازی درهنگام سرماست که می توانید بعد از هر بیرون آمدن Lara از آب های سرد، آن را مشاهده کنید.
مرگ دور است
گیم پلی شما را در این بازی محو خود خواهد کرد، چراکه از هرچیزی برای زنده ماندن استفاده می کنید، آن حس سخت و طاقت فرسای زنده ماندن را به شما منتقل می کند! همانطور که قبلا ذکر کردیم بازی از همه لحاظ کامل است، مثلا در مبارزه شما می توانید همانند سری بازی های Hitman از چند راه دشمنان را از بین ببرید، روش ها به این شکل هستند: استفاده از سلاح های سرد و گرم، کشتن مخفی دشمنان در سکوت، انداختن عناصر قابل اشتغال در محیط و… این هایی که گفتیم انتخابشان در دست شماست. همچنین همانند بازی TESV: Skyrim گیم پلی بر محیط بازی تاثیر گذاشته و حتی می تواند موجوب تغییر در آن شود. اگر تیری را با کمان را به سمت زمین بزنید آن را در زمین مشاهده خواهید کرد و یا اگر دشمنان را بوسیله تیر و کمان از بین ببرید می توانید تیر را از بدن جنازه خارج کرده و آن را بردارید.
سیستمی همانند Eagle Vision در Assassin’s Creed که برای یافتن سوژه ها کمک میکنه
خود گیم پلی بیشتر از جایی نشات می گیرد که توانایی ها (Skills) را با گرفتن امتیاز (XP)، فعال می کنید. این توانایی ها تقریبا در همه بازی های Survival وجود دارند و سری Tomb Raider نیز از این قاعده مستثنا نیست. در کنار Skill ها شما می توانید با جمع آوری موارد محترقه برای خود تیرهای بمب دار برای تیر و کمان، مین، بمب های دستی و… بسازید که این عمل زمانی لذت بخش است که مکان های مخفی بازی را با این مواد اشتغال زا باز می کنید و وارد آنجا می شوید؛ مطمئنا در آنجا پاداش خوبی منتظر شماست!
با اینکه انتظار زیادی از صداگذاری بازی نداشتیم، در هنگام ادامه بازی متوجه شدیم که در قسمت های مختلف، بازی تغییر صدا می دهد! مثلا: وقتی به ارتفاعات بلند بروید صدای سوزش باد سردی زمستان را بر شما ثابت خواهد کرد. همچنین وقتی Lara می خواهد بپرد فریادهایش نشانه سختی پرش از موانع را به ما یادآور می کند.
دیگه از این بهتر چی میخواین؟؟
بازی از همه فاکتورها همه فن حریف بوده و نمی توان ایراد جدی به آن گرفت. برخلاف بسیاری از بازی های امروزی که پس از مدتی گیمر را خسته می کنند، Rise of the Tomb Raider اینطور نیست. وجو لوت باکس ها (Loot Box)، آب و هوای گوناگون، شخصیت پردازی فوق العاده Lara Croft به اضافه گرافیک هنری و گیم پلی خوب باعث می شوند تا شما ساعت ها به بازی مشغول شوید. حتی سازندگان در کنار بازی کوئست ها (Quest) و یافتنی های مخفی را برای گیمرهای حرفه ای گذاشته اند تا بازی هرچه بیشتر جلوه داده شود. شما می توانید داستان بازی را به همراه دوستان خود به صورت چندنفره به صورت آنلاین تجربه کنید که این عمل برای بار اول است که در سری Tomb Raider تعبیه شده است. با اینکه دو سال از عرضه بازی می گذرد، ولی الان بهترین موقع است که به این بازی بپردازید چون ممکن است هرچه زودتر نسخه جدید منتشر شود و نتوانید به تجربه این بازی زمان داشته باشید. با این روالی که سری Tomb Raider در پیش گرفته است، نسخه های دیگر هم عالی خواهند بود.
نظر شما در مورد این بازی چیست؟
نظرات