امروز قصد داریم نقد و بررسی بازی اینفیموس را با شما در میان بگذاریم، یک بازی در سبک Hack & Slash با تم عامهپسند که از پایههای کنسول پلیاستیشن ۳ و ۴ محسوب میشود چراکه این بازی در انحصار سونی میباشد. با گیمر همراه این نقد و بررسی باشید.
از همان نسخه اول که inFAMOUS خودش را در سال ۲۰۰۹ و در نسل قبل معرفی کرد، آیپی خوبی به نظر میرسید. گرافیک هرچه زیباتر دیده میشد و گیمپلی بسیار سریع و لذتبخش بود. کنسول پلیاستیشن ۳ دو نسخه از این بازی و یک گسترشدهنده را دربر گرفته بود که نسخه سوم مهمان پلیاستیشن ۴ شد. نسخه دو با آمدنش سیستم دوگانه مثبت و منفی (Evil Vs. Good) را به ما معرفی کرد و از همین جا بود که بازی کمی عمق گرفت و باعث شد تا آخرین نسخه این سیستم در یاد بازیکنان ثبت شود. نسخه دوم شامل یک گسترشدهنده (DLC) بود که Festival of Blood نام داشت و بیشتر بر پایه سیستم منفی (Evil) بود. همیشه آخرین نسخه بیشترین نتیجه از روند ادامه بازی را القا میکند، برای همین از نسخههای قبلی میگذریم و میرسیم به inFAMOUS: Second Son که محصول سال ۲۰۱۴ بوده و یکی از انحصاریهای بانام پلیاستیشن ۴ محسوب میشود. باید بگوییم شخصیت دو نسخه بازی Cole بود که بعدا در نسخه سوم یعنی inFAMOUS: Second Son نقش خود را به Delsin داد. همچنین این بازی نیز مانند نسخه دوم شامل گسترشدهنده به نام First Light میباشد.
بازی جریان بسیار جداگانهای ایفا میکند، جایی که شما از همان ابتدای آشنایی با داستان باید تصمیم بگیرید که میخواهید یک شخصیت خوب و مثبت شوید و یا شخصیت منفی که تابع دشمن است. هرکدام از این دو انتخاب شما سرنوشتی را برای شما آماده میکند که باعث میشود دوباره بعد از یکبار اتمام بازی شروع به تجربه دوباره کرده و رفتار دیگر شخصیت بازی را از میان مثبت و منفی برگزینید. این سیستم دوگانه شخصیت تقریبا در همه چیز بازی تاثیر خواهد گذاشت، از اخلاق شما گرفته تا مراحل و داستان بازی.
داستان این است که دولت شهر سیاتل اقدامهای ناعادلانهای را برای مردمانش انجام میدهد، بطوریکه روزی یکی از رئیسهای دولت به یکی از اطرافیان شما که یک زن پیر است و Betty نام دارد مزاحم شده و قسمتی از بدن او را با قدرت نهان منفی خود مورد آزار قرار میدهد. در اینجاست که بازی از شما میپرسد که میخواهید مثبت شوید و به Betty کمک کنید یا از طرف آن رئیس منفی شوید و بازی را به شکل دیگری ادامه دهید؟ این در دست شماست.
سیستم دوگانه مثبت و منفی
سازندگان بازی پیشنهاد میکنند که ابتدا شخصیت منفی را انتخاب کنید و بعد از اتمام بازی دوباره از اول با شخصیت مثبت شروع کنید. ما در این مقاله به شخصیت مثبت خواهیم پرداخت و این به این دلیل است که نمیتوان هردو نوع رفتار شخصیت را باهم به قلم کشید. استودیو Sucker Punch در ساخت این نوع جداییهای درونبازی استعداد خوبی دارد، همین باعث میشود تا بازی با یک ایده گسترش یابد. این سیستم فاکتورهای بسیاری را در خود گنجانده است که اگر به آنها اهمیت ندهید از بازی نمره منفی خواهید گرفت! مثلا اینکه اگر در گزینش رفتار شخصیت مثبت را انتخاب کنید میتوانید به مردم شهر سیاتل کمک کنید، پس نباید کارهای بدی را به عمل بیاورید. اما این عمل در شخصیت منفی برعکس است؛ برخلاف شخصیت مثبت، باید به کشتن افراد معمولی شهر بپردازید تا امتیاز خوبی را به ثمر برسانید. در اواسط روند بازی، در شروع ماموریتها نیز از شما پرسیده میشود که میخواهید کار آبی (مثبت) را دنبال کنید یا قرمز (منفی).
نور، عنصر اصلی بازی
میرسیم به گرافیک بازی، گرافیکی که حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است. باور کنید سازندگان نور که بسیار در بازی مهم است را چنان ساختهاند که حتی از نور طبیعی هم زیباتر دیده میشود! گیمپلی درآمیخته با نور است: هنگامی که ضربه میزنید، چیزی پرتاب میکنید، پرواز میکنید و… نور با آن ترکیب شده است. بازی فلسفههای جالبی دارد؛ شما میتوانید از نورهای خیابان و دیگر عناصر برای بدست آوردن انرژی دومتان که یک اشعه بنفش است استفاده کنید، از دود برای پر کردن انژری آتش، از آنتنهای شهری بعنوان انرژی الکتریکی و… بهرهمند شوید.
جزئیات شهر فوقالعادهاند ♥
از همه چیز که بگوییم گیمپلی بازی یکی از مهمترین پارامترهای بررسی است. همانطور که قبلا اشاره کردیم inFAMOUS: Second Son یک بازی در سبک هک اند اسلش است که به سرعت، انواع قدرتهای ماورایی، تواناییها (Skill) و… ختم میشود. بازی از گیمپلی بسیار متنوع برخوردار است که نمیگذارد بازیکن دلسرد شود اما داستان و ماموریتهای بازی باعث خستگی میشوند. هیجان در این بازی معنی خوبی دارد: پرواز با قدرتها (دود – نور – الکتریک – سنگ)، سرعت ضربههای شما، تخریب محیطی فراوان از جمله دلایل هیجان این بازی هستند. دشمنان نیز هوش مالی خوبی دارند چراکه با آن قدرتهای بسیار ماورایی شما خیلی وقتها براحتی شما را میکشند.
باسهای نه چندان سخت…
بازی inFAMOUS: Second Son نیز از باسفایتهای جالب تشکیل شده است اما نه مثل باسهای سری دارک سولز. باسهای بازی طراحی و ایدههای خوبی دارند ولی به آسانی میتوان آنها را از بین برد. تنوع دشمنان در بازی کم است و تنها تعداد آنها کم و بیش میشود. علاوه بر توانایی ذکر شده، شخصیت Delsin یک گنجینه خارقالعاده دارد که میتواند تمام دشمنان موجود در منطقه را با خاک یکسان کند. این کار با تهیه کارما (Karma) انجام میشود و کارما هم یک توانایی است که از کمک به افراد بدست میآید.
گرافیکهای معنادار که توسط شخصیت بازی کشیده میشوند
در بند قبل به کارما اشاره کردیم که عامل بدست آوردن بسیاری از تواناییهاست؛ کارما باعث میشود که شما آزادی عمل بیشتری داشته و اینکه اعمال مخفی برای شما گشوده میشود. لازم به ذکر است که با افزایش سطح کارما نشان عقاب روی سویشرت شما تغییر مییابد و به رنگ آبی نزدیک میشود و این همان انتخاب اول شما را یادآوری میکند که اگر از شخصیت مثبت (Good) باشید باید کارهای صالح انجام دهید تا به کارمای شما اضافه شود. کشیدن گرافیک روی دیوار به منظور اعتراض به دولت یکی از کارهای شخصیت Delsin میباشد که آن هم در افزایش نیروی کارما تاثیر دارد. طراحی گرافیک روی دیوار با استفاده از حرکات فیزیکی کنترلر پلیاستیشن انجام میشود.
چشمانداز شهر سیاتل
در پایان باید گفت که بازی inFAMOUS: Second Son را میتوان در طبقه “خوب” قرار داد. بازی بیشتر جنبه فان و خندهداری را با شخصیت Delsin ایفا میکند که با شکست دادن بزرگان منفی بعنوان دشمن، Delsin جدیتر میشود. شخصیت بازی با کارهای خودخواهانه خودش به مردم، برادر و اطرفیان خود ثابت میکند که حق با او بوده است، مردمی که ابتدا به شما باور نداشتند. اگر از بازیهایی با تم تاریک خوشتان نمیآید و دوست دارید تا بیشتر با شگفتی و روشنی محیط باز به همراه “نور” همراه شوید آن هم با سرعت زیاد بدون شک این بازی لایق خرید است، با اینکه چند سالی از زمان عرضه میگذرد.
پست عالی بود.
مقاله خوبی بود ولی باید متذکر این بشیم که همواره سونی بازی های انحصاری بیشتری معرفی میکند . و اگر کنسولی بازی انحصاری نداشته باشد خب همان پی سی گزینه بهتری خواهد بود .