سال ۲۰۱۷ هم با تمامی فراز و نشیبش در زمینه بازی های ویدیویی تمام شد. حال قصد داریم به معرفی بدترین های این صنعت در سالی که گذشت بپردازیم. با گیمر همراه باشید.
همانطور که از اخبار و حواشی دنیای گیم مطلع هستید، سال ۲۰۱۷ تقریبا سال بسیار پرباری برای طرفداران بوده و توانسته تا حد زیادی نیاز کاربران را را برطرف کند. برای مثال در سال ۲۰۱۷ شاهد رونمایی کنسول نینتندو سوییچ و Xbox One X بودیم که هرکدام در زمینه های مختلفی انقلابی بپا کرده اند.
نینتندو سوییچ خود را در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین پلتفرم همراه معرفی کرد و کنسول اکس باکس .وان ایکس هم با سخت افزار قدرتمندی که دارد خود را بهترین و پیشرفته ترین کنسول حال حاضر می داند.
جدای از این ها در سال ۲۰۱۷ شاهد انتشار بازی هایی در ژانرهای مختلف بودیم که یا ادامه بر نسخه های قبلی خود بودند و یا عنوانی جدید بودند.
همانطور که می دانیم هر چیزی خوب و بد دارد و همین امر است که باعث جدا شدن بازی های خوب از بد می شود. به میزانی که در سال ۲۰۱۷ شاهد عناوین و سیاست های درست بودیم به همان مقدار هم بازی های بد و سیاست های غلط وجود داشت که تمامی گیمرها را اذیت می کرد.
در این مطلب به بدترین های صنعت گیم خواهیم پرداخت تا ببینیم گیمرها و منتقدان چه بازی ها و چه عقاید و نظراتی را از سوی بازی بازان نمی پسندند.
بدترین روند: جعبه های اغفال کننده
در سال ۲۰۱۷ شاهد پدیده ای جدید در بازی های ویدیویی بودیم که سر و صدای همه را درآورد.
لوت باکس (Loot Boxes) جنجالی ترین ابزاری بودند که در سال ۲۰۱۷ پدیدار شدند و بیشتر در بازی Star Wars Battlefront 2 خود را نشان دادند که حتی باعث افت شدید سهام کمپانی الکترونیک آرتز (EA) نیز شد.
در این لوت باکس ها ابتدا آیتم هایی برای تغییرات ظاهری در برخی بازی ها همانند Overwatch دیده شده بود. اما رفته رفته بازار این جعبه های وسوسه انگیز داغ شد، تا جایی که برخی بازی سازها اشاره به این داشتند که با خرید لوت باکس های بیشتر شانس پیروزی در بازی افزایش پیدا خواهد کرد.
بسته های الحاقی یا DLC قطعه ای از بازی است که امروزه کمپانی های مختلف از این روش برای ادامه دار کردن انتشار بازی هایشان استفاده می کنند، اما لوت باکس ها به معضل بزرگی در بین گیمرها تبدیل شده است و حتی بحث فراتر رفته و باعث شده تا سیاستمداران کشورهای مختلف آن ها را محکوم کنند.
بدترین ناشر: الکترونیک آرتز (EA)
کمپانی الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۷ عناوین محبوب را راهی بازار کرد اما این کمپانی سیاست غلطی را در پیش گرفت و باعث شد تا عنوانی به محبوبیت Star Wars Battlefront 2 خیلی زود به حاشیه کشیده شود.
همچنین از اشکالات دیگر الکترونیک آرتز عرضه بازی Mass Effect: Andromeda در زمانی نامناسب بود که مانع از پیشرفتش شد. بازی Mass Effect Andromeda خیلی زود راهی بازار شد و هنوز بازی جا برای پیشرفت و تکمیل شدن داشت.
EA سیاست بازی Star Wars Battlefront 2 را در عناوین Mass Effect Andromeda و جدیدترین نسخه فرانچایز Need For Speed یعنی در بازی Need For Speed: Payback پیاده سازی کرد و تقریبا هر عنوانی که از آن لذت می بردیم.
همچنین چندی پیش بود که کمپانی الکترونیک آرتز در اقدامی عجیب استودیو ویسرال گیمز را تعطیل کرد و دلیل کارش این بود که این استودیو بازی های خطی می سازد، درصورتی که بازی های خطی و داستانی به آخر عمر خود رسیده اند!
در کل کمپانی الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۷ نقاط ضعف و حواشی بسیاری داشت که باعث شد تا این کمپانی به عنوان بدترین ناشر بازی های ویدیویی در سال ۲۰۱۷ انتخاب شود.
ناامید کنندهترین: بازی Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda حداقل باید یک بازی مناسب باشد. متأسفانه، این عنوان بسیار مورد انتظار در اوایل سال ۲۰۱۷ با رکود همراه شد. از زمان شروع این امر بسیار واضح بود که در مقایسه با سه گانه اصلی، کمبود کیفیت بازی وجود داشت و از بسیاری جهات حتی احساس واقعی بازی Mass Effect را نداشت.
Mass Effect: Andromeda تقریبا در جنبه ای نبود که همانند نسخه های گذشته اش ستایش شود.
در حالی که بازی های بسیار ناامید کننده ای در سال ۲۰۱۷ وجود داشت، اما بازی Mass Effect: Andromeda بدترین آن ها محسوب می شود، چرا که الکترونیک آرتز کاملا این بازی را به بی راهه کشیده است و چیزی از حس و حال نسخه های پیشین Mass Effect در این عنوان یافت نمی شود.
در ادامه روند فاجعه وار کمپانی الکترونیک آرتز شاهد این بودیم که استودیو Bioware Montreal بسته شد و با یک استودیو کاملا متفاوت بنام EA Motive ادغام شد که به خلاصه می توان گفت هردو استودیو با این کار نابود شدند.
حتی در آخرین آپدیتی که برای عنوان بازی Mass Effect: Andromeda منتشر شد هیچ اثری از اهمیت به بازی تک نفره و داستانی مشاهده نمی شود و این را می توان از جای جای بازی درک کرد!
بدترین عرضه: بازی Star Wars Battlefront 2
بله باز هم کمپانی الکترونیک آرتز و بازهم عنوانی که در عین این که می توانست به یک بازی شاهکار تبدیل شود در سایه سیاست های طمع انگیز EA به یک عنوان معمولی و پرحاشیه تبدیل شد.
الکترونیک آرتز این بار از اشتباهات خود درس گرفته بود و نقصی را که در قسمت داستانی نسخه اول را داشت حل کرده بود. بازی بطور وحشتناکی خوب به نظر می رسید و همه چیز آماده بود تا مغز گیمرها از یک بازی عالی بترکد.
اما این روند تنها در ظاهر بود و هنگامی که وارد بازی می شویم می بینیم که بازی کلا بر مبنای لوت باکس ها بنا شده است و بازیکن را به خرید و ارتقای شخصیت خود سوق می دهد، همان سیاستی که در بازی Infamous هنگامی که برای Xbox One منتشر شد، وجود داشت.
بازی زمانی دچار بحران شد که فهمیدیم کل ساختار بازی بر پایه ی سیستم Star Card بنا شده است. کارت های مجادله آمیزی که اجازه می دهد شخصیت های خود را ارتقا دهید و آیتم هایی را به آن ها اضافه کنید. شاید الکترونیک آرتز این سیاست را در سال ۲۰۱۸ از روی بازی های خود بردارد.
بدترین بهترین بازی: PlayerUnknown’s Battlegrounds
هنگامی که بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds معرفی شد بسیاری از طرفداران اکس باکس منتظر عرضه آن بودند و بسیار امیدوار بودند تا یک عنوان درجه یک را تجربه کنند. اما این بازی تنها در تئوری عالی بود و مشکلات فراوانی بر سر راهش قرار داشت.
با این که بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds رفته رفته خود را تثبیت کرد و توانست بهبودهای فوق العاده ای را در خود ایجاد کند، اما این عنوان همچنان از نقص های اذیت کننده ای همانند سقوط های دشوار، تاخیر در لود شدن بازی، اشکالات گرافیک و بسیاری از ایرادات که دست به دست هم می دهند تا بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds به عنوان بدترین بهترین بازی حال حاضر در Xbox One تبدیل کنند.
اما باید در نظر گرفت که سازندگان در این مدت بسیار تلاش کرده اند تا بازی را بهبود بخشند و همین امر نیز حاصل شده است و امروزه شاهد پیشرفت چشمگیر کاربران در این عنوان هستیم و انتشار می رود بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds روند رو به رشد خود را در سال ۲۰۱۸ حفظ کند.
بدترین بسته الحاقی (DLC): بسته الحاقی Curse of Osiris بازی Destiny 2
در سال ۲۰۱۷ شاهد عرضه عناوین اکشن و شوتر بسیاری بودیم که یکی از بهترین نمونه های آن ها عنوان Destiny 2 می باشد که نسبت به نسخه اولش بسیار پیشرفت داشته است و توانسته اصلیت خود را حفظ کند.
استودیو بانجی بیش از حد بسته های الحاقی را برای بازی دستینی ۲ عرضه می کند که اکثرا قیمت های آن چنانی دارند و گیمرها را نیز خسته می کنند.
استودیو بانجی با انتشار بسته الحاقی Curse of Osiris نه تنها مانع انتقادات شدید از بسته های الحاقی متعدد این عنوان نشد بلکه باعث شد تا خیل عظیمی از گیمرها از چپ و راست به این بازی بتازند و سیاست های نادرست این استودیو را زیر سوال ببرند.
بسته الحاقی Curse of Osiris محتوای بسیاری کمی را داراست و حتی داستان آن چندان هم واضح نمی باشد و به همین خاطر است که بسیاری از گیمرها اعتقاد دارند این بسته الحاقی یک سوم قیمتش ارزش دارد.
اما اخیرا اطلاعاتی از یک گسترش دهنده بنام Raid Lair فاش شده است که نشان می دهد بازی Destiny 2 به اوج باز خواهد گشت و باید در سال ۲۰۱۸ منتظر لحظات هیجان انگیزی در این بازی شوتر عالی باشیم.
بدترین سرویس: Steam
اگر از گیمرهای رایانه های شخصی باشید حتما می دانید که سیستم استیم در چند ساله گذشته تحولی عظیمی را در این پلتفرم به راه انداخته است و بسیاری از بازی سازان و کمپانی ها برای عرضه عناوین خود از آن استفاده می کنند.
استیم بدون شک یک سرویس قدرتمند است که آینده ای توانا پیش رویش قرار دارد. این سرویس بطور مرتب بروزرسانی می شود ولی یکی از ایرادات آن این است که بازی های نه چندان خوبی برای پلتفرم های عالی وجود دارد.
شاید کسانی که بیشتر با استیم سر و کار دارند می دانند که صاحب آن فردی پول پرست است و پول های بازی سازان را با طمع بسیاری در دست می گیرد اما در حال حاضر هیچ محافظتی از پول های خرید کنندگان وجود ندارد.
یکی از اشکالات این سرویس آن است که هر فردی با هر نامی می تواند بازی های خود را از طریق Steam Direct به این سرویس اضافه کند. به همین خاطر است که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰۰۰ هزار بازی در این سرویس منتشر شد که باعث شلوغی بیش از حد آن شد.
برای این که عمق فاجعه را درک کنید این موضوع را بیان می کنم که در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ همین تعداد بازی یعنی ۷۰۰۰ در دنیا منتشر شده بود!
در سال های گذشته سعی شده است تا تمامی گیمرها عناوین خود را تجربه کنند و هر کاربری در ژانر و زمینه مورد علاقه اش گیم تجربه کند. اما برخی سیاست های اشتباه سرویس استیم تنها باعث هدر رفتن وقت و پول بازیکنان می شود و تنها دستاوردهای کوچکی را برای آن ها به همراه می آورد.
این مشکل برای هر دو طرف، هم بازی بازان و بازی سازان بسیار گسترده است؛ چرا که گیمرها سخت می توانند یک بازی خوب پیدا کنند و بازی سازان ها بسیار مشکل می توانند عناوین خوب خود را ارائه دهند.
شاید وقت آن رسیده تا کمپانی Valve رویکرد بیشتری از استیم را دست بگیرد و سیاست های مناسبی را برای این سرویس خوب در نظر بگیرد.
حرف آخر
سال ۲۰۱۷ سالی بود که گیمرها سال ها از آن یاد خواهند کرد، چرا که در این سال عناوین بسیاری در زمینه بازی های ویدیویی، در زمینه پلتفرم های گیمینگ و فناوری هایی در این زمینه منتشر شدند که همگی در راستای بهبود تجربه بهتر بازی های ویدیویی بودند.
اما همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد هر چیزی بد و خوب را به همراه هم دارد و نمی توان گفت هر چیزی کاملا خوب است. اما باز هم امیدواریم که سال ۲۰۱۸ سالی عالی برای ما گیمرها باشد.
سال ۲۰۱۸ بسیار هیجان انگیزتر از سال های گذشته برای گیمرها خواهد بود، چرا که در این سال نسخه جدید God of War منتشر خواهد شد و بازهم با کریتوس به یک ماجراجویی خشن و نفس گیر خواهیم رفت.
هیدئو کوجیما در این سال سوپرایزهایی برای ما حاضر کرده است و احتمال دارد که شاهد انتشار بازی جدیدش یعنی Death Stranding باشیم. همچنین مایکروسافت قول داده است تا عناوین انحصاری بیشتری را در این سال برای کاربران اکس باکس عرضه کند و باید ببینیم روند رو به رشد کنسول محبوب نینتندو سوییچ به کجا خواهد کشید.
نظرات