قبلا شما را با گزارش تهیه شده توسط تیم خودمان و نیز دیگر مقاله های مربوط به TGC 2017 آشنا ساختیم. هم اکنون می خواهیم به نتیجه کلی این نمایشگاه و نیز تاثیر آن بپردازیم. با گیمر همراه باشید.
برخلاف سال های قبل که اهالی بازی به این نمایشگاه برای دیدن دستاوردهای بازی سازان می آمدند، امسال با حضور خریداران، ناشران و سرمایه گذاران خارجی، جمع نمایشگاه گرم بود. خارجی ها با ارائه سخنرانی های فوق العاده کمک های بسیاری را به بازی سازان ایرانی کردند. همچنین با برپایی غرفه به سوالات همه جواب می دادند. شما می توانستد از آن ها در مورد نحوه موفقیت در بازی سازی سوال بپرسید و یا یاری بطلبید.
نمایشگاه به این شکل نبود که برویم و همه شرکت های موفق عرصه بازی را ببینیم، بلکه بیشتر حاضرین نمایشگاه برای جذب سرمایه به سمت پروژه خود آمده بودند و خواستار پشتیبانی از غرفه داران کمپانی های مطرح بازی سازی بودند. بعضی از استارت آپ ها نیز برای معرفی سرویس خودساخته در جمع طرفداران بازی حضور داشتند. پس باوجود چند نوع دسته مردمی می توان دریافت که همه می توانند از این رویداد سود ببرند، به این شکل که بازی سازان نوع اول پروژه های آماده خود را با برپایی غرفه معرفی می کردند، بازی سازان نوع دوم با تحویل پروژه تمام شده به سرمایه گذاران مورد پشتیبانی قرار می گرفتند، بازیکنان با بازی های جدید و سرویس های مربوط به بازی آشنا می شدند و در نهایت سرمایه گذاران با بدست گرفتن شرکت های کوچک بازی سازی با به نتیجه رساندن پروژه های ایرانی هم خود بهره مند می شدند و هم به تیم های ایرانی سود می رساندند. اما شاید بپرسید که وب سایت خبری مثل ما به چه نحوی از این دریا ماهی گرفت؟ همانطور که مشاهده کردید، ما با رفتن و جمع آوری گزارش از بازی سازان، کنفرانس ها، مصاحبه و… توانستیم شما مخاطبان را که شاید نتوانسته بودید از این نمایشگاه دیدن کنید، مطلع سازیم.
اگر شما نیز دارای تیم هستید حتی اگر تیم تان به چند نفر ختم می شود، می توانید با مطالعه مقاله های ما و یا بازدید هرساله از از رویداد TGC، از تجربیات کارآفرینان حوزه سرگرمی بیشترین استفاده را کنید. بسیاری از بازی سازان با دیدن کمپانی های پیشرفته ناامید شده و خود را بسیار کوچک می بینند؛ باید بگوییم که به هیچ عنوان این چنین نیست. وقتی از بیشتر غرفه داران در مورد موفقیت آن ها سوال می کردیم، آن ها همگی شروع از صفر را به ما گوشزد می کردند. پس بجای ماندن در خانه و از دست دادن انگیزه، با مطالعه در مورد این نمایشگاه به صورت هرساله و نیز حضورتان، هم به صنعت بازی ایران کمک کنید و هم به خودتان.
جالب است بدانید که تعدادی از بازی سازان صرفا برای شنیدن بازخورد بازیکنان در نمایشگاه TGC غرفه زده بودند! یعنی شما حتی اگر بازی ساز هم نباشید می توانید با پیشنهادات و انتقادهایتان به صنعت بازی سازی کشورمان کمک کنید. تیم rainSOFT از همین حاضرین بود که با نشان دادن تجربه ای از بازی ساخته شده توسط خودشان در تبلت، خواستار پیشنهادها و حمایت های شما گیمرهای عزیز بود. منظور از حمایت همان دریافت بازی و انجام آن است.
شاید بگویید که دیگر تیم های خدماتی چطور در این نمایشگاه از ارائه سرویس به خود و دیگران کمک می کردند؟ جواب این است که تعدادی شرکت خدماتی بجای ساختن بازی، سعی در ایجاد محیط های تبلیغاتی کرده بودند، مثلا: تیم Tapligh با تبلیغ بازی شما به صورت مختلفت و هوشمند باعث افزایش کاربران بازی شما می شد. بازی خروس جنگی که بسیار معروف است از مشتریان این تیم محسوب می شود. بنابراین حتی برای شرکت هایی که بازی نمی ساختند هم این رویداد جای داشت.
واقعا تجربه بسیار خوشی است که بروید و با کمپانی های بازی سازی مطرح مثل THQ Nordic که بازی Darksiders را ساخته است، از نزدیک دیدار کنید. آن ها نیز از همین دیدار و سوال پرسیدن شما قوت می گیرند چراکه می بینند که چقدر در تمامی جهان حتی در ایران ارزش دارند. مطمئنا هر گیمر آرزوی دیدن سازندگان بازی مورد علاقه خود را دارد، پس از شما درخواست می کنیم که لطفا و حتما این رویدادهای مهم را در ایران جدی بگیرید.
در پایان سخن از همه حاضرین، بازیکنان، بازی سازان، ناشران، سرمایه گذاران، سرویس دهندگان و همچنین از بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران و وزیر ارتباطات (جناب آقای واعظی) و… تشکر ویژه را می کنیم که در برپایی این رویداد به بهترین شکل تلاش کردند. هرساله برای تهیه گزارش و نیز پیشرفت خودمان و نیز همه شرکت های ایرانی و خارجی سعی خواهیم کرد تا حضور خود را به موقع بجای آوریم. به امید روزی که بازی های رایانه ای در کشورمان ایران به اوج پیشرفت خود رسیده و ما هم به بازی های داخلی مان افتخار کنیم…
نظرات