چند روز پیش تیم گیمر با حضور در نمایشگاه بازی تهران یعنی TGC نهایت تلاش خود را برای تهیه گزارش برای شما دوستداران بازی به کرده است. با گیمر همراه باشید تا به جزئیات این رویداد بپردازیم.
نمایشگاه Tehran Game Convention امسال بدلیل یک ویژگی خاص و منحصر بفرد بازدید زیادی را نسبت به سال های قبل داشت. همین دلیل باعث شده بود تا علاوه بر طرفداران صنعت بازی، بازی سازان مطرح کشورمان ایران هم به این جمع بپیوندند. این ویژگی خاص که ذکر کردیم، مربوط به حضور بازی سازان و سرمایه گذاران خارجی است که با حضورشان این رویداد را شکوفا کردند. همچنین حامیان ایرانی بزرگی همانند ایرانسل و سامسونگ باعث شده بودند تا ارزش حمایت از بازی سازان بیشتر نمایان شود. با پشتیبانی بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران و همچنین کمک های دولتی از طرف وزیر ارتباطات، آقای واعظی، واقعا این رویداد حرف های بسیاری را برای گفتن داشت.
حال می خواهیم از صفر تا صد حضور تیم گیمر در TGC 2017 را در اختیار شما مخاطبان قرار دهیم تا شاید برای کسانی که در این رویداد غایب بودند حس بودن را القا کنیم. برای ثبت نام در این رویداد شما میبایست ابتدا از سایت TGC بلیط تهیه فرمایید؛ بلیط ها به دو شکل برای فروش گذاشته شده بودن: بازدید کننده داخلی و بازدید کننده بین المللی. اگر بلیط بازدید کننده داخلی را گرفته بودید می توانستید به انواع غرفه های باز سازان دسترسی داشته و از دستاوردهای جدید آن ها مطلع بشوید. اما اگر بلیط نوع دوم را خریداری می کردید، علاوه بر بازدید از غرفه های بازی سازان، می توانستید در کنفرانس های سخنرانان ایرانی و نیز بازی سازان خارجی دسترسی یابید. تیم ما بدلیل ارسال پروژه قبل از زمان برگزاری رویداد تهران، توانست تا بلیط نوع دوم را با تایید سرمایه گذاران خارجی، رایگان تهیه کند.
محل نمایشگاه TGC 2017 در شهرک صدا و سیمای تهران بوده و در قسمتی ورودی این شهرک کارمندان بنیاد ملی بازی های رایانه ای از شما درخواست نام و کدملی را داشتند تا از ثبت نام شما مطمئن شوند. بعد از ورود به سالن اصلی برگزاری نمایشگاه به شما در قسمت اطلاعات، نقشه داخلی نمایشگاه داده می شود که جزئیات مربوط به محل غرفه ها، کنفرانس ها و دیگر قسمت ها را شامل می شود. باید بگوییم که اطلاعات از لحاظ محتوایی به خوبی از همان ابتدای ورود نمایشگاه، در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گرفت. دفترچه های مطبوعاتی مربوط به نمایشگاه همانند دایرة المعارفی دو زبانه (فارسی و انگلیسی) هرچه زیباتر چاپ شده بودند و مخاطبان را به طور واضح از اتفاقات TGC مطلع می ساختند.
با رفتن به سمت غرفه ها می توانستیم نمایش بازی سازان از پروژه خودشان را مشاهده کنیم و درباره نحوه پیشرفت کارشان با آن ها مصاحبه کنیم. بسیاری از آن ها برای معرفی بازی جدید خود آمده بودند و بسیاری برای هرچه معروف شدن بازی ساخته شده خود (در گذشته) حضور پررنگ داشتند. بازی Quiz of Kings نمونه بارز یکی از این غرفه ها بود. اما در میان این جمعیت بازی ساز و بازیکن اگر بخواهیم انتقادی را به منظور پیشرفت از صاحبان غرفه بکنیم، به تجربه بازی اشاره خواهیم کرد؛ باید بازی سازان در قسمتی از غرفه خود پی سی، موبایل یا تبلتی را برای هرچه القای آمادگی بازی خود در این نوع مکان ها قرار می دادند. البته سامسونگ که یکی از حامیان این نمایشگاه بود، توانسته بود با گذاشتن محصول متفاوت خود همه را به سوی خود جذب کند.
سامسونگ نیز با قرار دادن کنسول خاص ساخته خود تجربه رانندگی در بازی را به صورت زنده به ارمغان آورده بود. این دستگاه به گونه ای طراحی شده بود که شما با نشستن در صندلی مخصوص و انجام بازی ریسینگ، با حال و هوای یک راننده واقعی آشنا می شدید! به این شکل که اگر در بازی ریسینگ فرمان ماشین را به سمت چپ می چرخاندید دستگاه هم محل نشست شما را به این سمت کج می کرد.
علاوه بر این محصول عجیب، سامسونگ آخرین نسل مانیتور خود را در این نمایشگاه برای معرفی گذاشته بود. این مانیتور گیمینگ منحنی قادر است ۳۶۰ درجه در روبروی چشم کاربر بچرخد و نیز رو به سمت بالا و پایین تغییر محل بدهد. واقعا یکی از نوآوری های این نمایشگاه چه در بخش بازی و چه در بخش تبلیغ همین دستگاه سامسونگ بود، درود بر این کمپانی.
با هر سازنده ای که مصاحبه می کردیم دیگر مثل قبل خبری از شکایت و محدودیت نبود چراکه در این رویداد قرار بود با حمایت داخلی و خارجی طرف باشیم. همه غرفه داران از موفقیت خود می گفتند و خواستار به اشتراک گذاری آن با سایر تیم های نوپا و کوچک بودند. این را هم باید بگوییم که بسیاری از تیم های حاضر در TGC به شکل استارت آپ جدید بوده و درحال پیشروی پروژه خود بودند، یعنی محصول آن ها فعلا تکمیل نبوده و جنبه تبلیغ قبل از عرضه را داشت. تعدادی از این استارت آپ ها برای شنیدن بازخوردها، پیشنهادات و انتقادات حاضران در این نمایشگاه غرفه زده بوده و بانهایت احترام منتظر شنیدن پیشنهادات کاربران بودند، این نوع کارها مسلما برای هرچه قدم گذاشتن در عرصه بازی موثر خواهد بود. یکی از سازندگان بازی که از این نوع تبلیغ در غرفه خود استفاده کرده بود، استودیو rainSOFT بود، یعنی با در اختیار گذاشتن بازی “نبرد آب های آزاد” در میان کاربران، به بازخوردهای ما و دیگران توجه می کرد.
از طریق مصاحبه با سرمایه گذاران، ناشران و بازی سازان خارجی می توانستیم دریابیم که آن ها به چه نوع پروژه های بازی علاقه دارند. تقریبا توانستیم با همه حاضرین خارجی مصاحبه کنیم تا به تیم بازی سازی خودمان کمکی شود. درواقع خارجی ها در همه شرایط خواستار رعایت اصول و دریافت پروژه کامل بودند، آن ها از بازی سازان می خواستند تا بازی تکمیل شده خود را بدست آن ها رسانده تا آن ها به نحو احسن مورد انتشار قرار دهند. از همین رو می توان دریافت که آن ها می توانند از بازی سازان ایرانی حمایت مالی کنند، اما به شرطی که بازی تان در عمل خوب باشد. برخلاف چیزی که فکر می کردیم، ناشران و خریداران خارجی پروژه های عجیب و بزرگی را از مد نظر قرار نداده بودند چراکه به این درک رسیده بودند که ایران فعلا در ابتدای کار است و باید آن را از هر لحاظ حمایت و پشتیبانی کرد.
علاوه بر غرفه های بازی سازان، کارآفرینانی بودند که با تیم شان فرمول های متفاوتی را برای هرچه کمک به صنعت بازی، بکار گرفته بودند، بعنوان مثال: تیم تپسل (TAPSELL) با داشتن ایده ای متفاوت توانسته بود مشتریان زیادی را به سمت خود بکشد. کار TAPSELL این بود که با تبلیغات هوشمند بتواند به دارندگان بازی کمک کند. این تیم با ساختن کمپین های تبلیغاتی هدفمند باعث می شود تا اپلیکیشن یا بازی شما در مکان های پرمخاطب مجازی، بازدید یا کاربر گزفته و رشد کند. بازی Quiz of Kings یکی از مشتریان این تیم محسوب می شود که به روش ذکر شده توانسته است دو میلیون کاربر فعال را به خود گیرد.
ایرانسل نیز با حضور متفاوتش بیشتر در میان بازدیدکنندگان به چشم می خورد. این کمپانی با ارائه سیم کارت های رایگان به همراه پنج گیگابایت اینترنت رایگان در هنگام ورود به نمایشگاه، به کرابران خدمات میداد. همچنین ایرانسل با معرفی فروشگاه بازی جدیدش برای دادن هرچه بیشتر گزینه های سرگرمی در این رویداد حاضر شده بود؛ فروشگاه بازی ایرانسل بازیک نام دارد.
بعد از غرفه ها می رسیم به کنفرانس ها که یکی از عناصر مهم در TGC محسوب می شدند. کنفرانس ها با هدف کمک به بازی سازان در زمینه های هنر طراحی، فناوری ساخت و تجارت برگزار شدند. سخنرانان کنفرانس ها بزرگانی از کمپانی های مشهور بودند که با حضورشان کمک بسیاری را برای پیشرفت صعنت بازی سازی کشور می کردند. آن ها با ارائه مطالب برای حضار در عرض چند ربع خاطر نشان کردند که آموزش یکی از راه های موفقیت است. با حضور در کنفرانس ها شما می توانستید بعد از پایان سخنرانی، سوالات خود را در رابطه با صنعت بازی بپرسید تا از نزدیک با سخنرانان تعامل داشته باشید. در مقاله های بعدی نتایج کنفرانس ها را به زیر قلم خواهیم برد. اگر بازی ساز هستید مطمئنا محتوای گفته شده در این سخنرانی ها برایتان تاثیر خواهد گذاشت.
البته قابل ذکر است که کنفرانس ها به دو بخش ایرانی و خارجی تقسیم شده و هریک درباره بحثی مستقل بودند. عده از تیم ها نیز برای انتقال نحوه موفقیت خود بر روی صحنه آمده و با معرفی بازی یا اپلیکیشن خود، باعث هرچه تحریک شدن بیشتر متفکران در خصوص بالا رفتن شدند. آریو یکی از این استارت آپ هایی بود که با سخنرانی خود توانست قدرت پروژه خود را به رخ حاضرین بکشد. تیم گیمر مصاحبه خود با بنیانگذاران شبکه آریو را در مطالب بعدی در اختیار شما مخاطبان خواهد گذاشت.
همه چیز در این دو روز رویداد TGC 2017 تکمیل بود و حاضرین با چهره ای خاص برای پیشرفت کشورمان ایران تمام تلاش خود را می کردند. ما نیز برای گرفتن هرچه اطلاعات بیشتر و عرضه آن در سایتمان تلاشمان را کردیم. در مطالب بعدی مقاله ها و مصاحبه های دیگری را قرار خواهیم داد که از پایه های این نمایشگاه هستند. با گیمر همراه باشید…
نظرات