Google Stadia روش جدید بازی

Google Stadia روش جدید بازی

علیرضا زمانی ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ دیدگاه ها

بالاخره بعد از مدتی انتظار و شایعاتی گوناگون گوگل در GDC 2019 پلتفرم جدید خود به نام Stadia را معرفی کرد. با گیمر همراه باشید تا آنچه از این محصول می دانیم را بررسی کنیم.

 

Google Stadia روش جدید بازی

در GDC 2019 ما شاهد ورود جدی Google به عرصه ی صنعت بازی شدیم و این ورود واقعا سر و صدای زیادی کرد. گوگل با پلتفرم جدیده خود سعی دارد کل صنعت بازی را وارد عرصه ی جدیدی بکند. عرصه ی Netflix بازی ها! که به روش کاملا آنلاین و مستقل از سخت افزار خواهد بود.

محصولی که گوگل در GDC معرفی کرد Stadia نام دارد. Stadia یک کنسول نیست بلکه یک پلتفرم آنلاین خواهد بود. به طور خیلی خلاصه گوگل تمام پردازش لازم برای بازی را انجام خواهد داد و تصویر بازی را برای شما استریم خواهد کرد و این مستقل از سخت افزاری خواهد بود که شما بازی را روی آن اجرا می کنید چه یک گوشی Android کوچک و چه یک تلویزیون ۵۰ اینچی. پس در نتیجه می توانیم همه جا بازی کنیم تا زمانی که یک اینترنت خیلی قوی در دست داشته باشیم.

این کار قبلا نیز توسط سرویس های دیگر انجام شده است، مایکروسافت Project xCloud را دارد که در سال جاری برای تست عمومی فعال خواهد شد، هر بازی PC را همین الان می توانید توسط Shadow Streaming Service اجرا کنید، Sony سیستم Playstation Now را دارد که می توانید اکثر بازی های کلاسیک PS3 و چند عنوان نیز از PS4 را روی آن اجرا کنید. در زمان نوشتن این متن سایت Wikipedia تعداد ۲۲ سرویس Cloud Gaming فعال را لیست کرده است.

 

با این حال یک چیز آشکار است، هنوز هیچ کس از این سرویس ها استفاده نمی کند. به خصوص در کشور خودمان ایران که به دلایل بسیاری توانایی استفاده از این ابزار ها را نداریم. ولی باید دید که Google و نسل جدید بازی ها این موضوع را تغییر خواهد داد؟

 

یکی از مشکلاتی که سیستم های بازی ابری دارند خود اینترنت است، که موجب ایجاد وقفه میشود. خوشبختانه گوگل در Project Stream خود نشان داد که این مشکل را حل کرده است و بازی ها را می تواند به خوبی به شیوه ی ابری برای بازیکنان اجرا کند.

Stadia همچنین یک کنترلر نیز با خود به همراه دارد. ولی به گفته ی گوگل وجود آن لازم نیست و می توانید با استفاده از هر نوع دستگاهی که با USB وصل می شود چه موس و کیبورد و چه کنترلر از Stadia لذت ببرید. البته کنترلر Stadia دکمه هایی مخصوص پلتفرم دارد. مثل دکمه ای برای استفاده از دستیار گوگل و یا دکمه ای برای استریم کردن.

Google رقیب همه!

بحث بازی های ابری می تواند همه چیز را تغییر دهد. گوگل روز سه شنبه اعلام کرد که واقعا می خواهد صنعت بازی ها را تغییر دهد. از فروشگاه آنلاین Steam گرفته تا شرکت هایی که کنسول می سازند تهدید شده اند. چون با Stadia نه نیاز به سخت افزار دارید و نه نیاز به دانلود و نصب بازی.

 

همان طور که CEO گوگل Sundar Pichai اشاره کرد بازی ها به سخت افزار وابسته هستند. شما می توانید یک لینک YouTube را از کامپیوتر شخصی به گوشی خود بفرستید و می دانید که می توانید آن را در هر دو دستگاه اجرا کنید. حال تصور کنید بازی ها هم همین گونه باشند.

 

آقای Pichai جهانی را برای ما توضیح داد که بعد از دیدن تریلر یک بازی روی لینکی کلیک کنید و مستقیما شروع به بازی کنید. بدون اینکه نگران آپدیت بودن درایور ها یا دانلود یک فایل بزرگ باشید. وقتی من این موضوع را شنیدم کارت گرافیکی که داخل سیستمم بود کاملا بی ارزش به نظر می آمد.

Stadia جهانی حدید از بازی را برای ایجاد می کند جهانی که خیلی شبیه به Netflix خواهد بود. البته خیلی از سوالات هنوز جواب داده نشده اند مثل قیمت گذاری این محصول، آیا اشتراکی خواهد بود یا برای هر بازی پول پرداخت خواهیم کرد؟ برای پاسخ دادن به این سوالات باید منتظر بمانیم.

 

آقای Pichai همچنین اشاره کرد که هدف گوگل ساخت یک پلتفرم بازی برای همه است. با اینکه Stadia مشکلاتی مثل خرید سخت افزار گران یا اصلا نداشتن سخت افزار قدرتمند را از بین می برد ولی به نظر من منظور آقای Pichai از همه مردم، فقط کشور های غربی بودند!

به گفته Google این سرویس در سال ۲۰۱۹ وارد بازار خواهد شد.

 

بازی های Stadia

هنوز اطلاعات زیادی درباره ی اینکه چه بازی هایی را بر روی Stadia خواهیم دید در دست نیست ولی تا به اکنون می دانیم که Doom Eternal بر روی Stadia حضور خواهد داشت. همچنین گوگل استودیو بازی سازی خود به رهبری Jade Raymond را نیز اعلام کرد که سعی خواهند داشت بازی هایی اورجینال برای Stadia بسازند. همچنین این تیم با بازی سازان دیگر نیز همکاری خواهد کرد تا بازی های آنان را نیز به Stadia بیاورد.

 

شرکت هایی که تا به حال همکاری خود را با Google اعلام کرده اند Ubisoft، id Software و Q-games هستند.

بازی کردن بهتر و امن تر خواهد شد

آقای Pichai همچنین اشاره کردند که چون بازی ها به صورت کاملا آنلاین و بر روی سیستم های گوگل خواهد بود چیزی به عنوان هک کردن و یا تقلب در بازی ها وجود نخواهد داشت. استریم کردن هم بهتر و جالب تر خواهد بود، استریمر ها دیگر نیازی ندارند که سخت افزاری قوی داشته باشند تا بتوانند هم بازی را اجرا کنند و هم تصویری با کیفیت به مخاطبان خود استریم کنند. همه ای پردازش ها را گوگل انجام خواهد داد و یک تصویر به استریمر و یک تصویر به یوتیوب برای بینندگان خواهد فرستاد. البته استریمر ها هم محدود به یوتیوب خواهند شد.

نکته ی جالب دیگر این است که استریمر ها می توانند لینکی بین مخاطبان خود به اشتراک بگذارند که با استفاده از آن افرادی که استریم را تماشا می کنند مستقیما وارد همان لحظه از بازی می شوند که استریمر در آن حضور دارد و می توانند با استریمر مورد علاقه ی خود به بازی بپردازند.

 

سیستم State Share به گفته ی Dylan Cuthbert رئیس و مدیر عامل Q-games فراتر از سیستم سیو است و کاربران می توانند با کلیک بر روی یک لینک وارد همان لحظه از بازی با هر آنچه که لازم دارند بشوند و از تجربه ی بازی لذت ببرند.

یکی دیگر از ویژگی های Stadia که می تواند تجربه ی بازی ها را دگرگون کند وجود Google Assistant است. در پرزنتیشن GDC یک بازیکن از دستیار گوگل پرسید که چگونه می تواند در بازی Tomb Raider یک ماموریت را انجام دهد و دستیار بهترین ویدئو را از Youtube را برای او پیدا کرد. پس دیگر حتی در بازی ها هم جایی گیر نمی کنیم.

 

یک سوال مهم

همه چیز بی سیم است حتی کنترلر Stadia. آیا این مسئله ساز خواهد بود یا نه؟ گوگل چگونه می خواهد این مشکلات را حل کند بخصوص برای بازی هایی که به زمان حساس هستند. کاربران و گیمران عادی که دسترسی به اینترنت پرسرعت و قوی ندارند چه می شوند؟ گوگل هنوز جوابی برای این سوالات نداده است و باید منتظر بمانیم .

مشکل گیمر های ایران

افرادی که می خواهند از ایران با این سرویس به تجربه ی بازی مورد علاقه ی خود به بپردازند با مشکلات خیلی زیادی مواجه خواهند بود. اصلی ترین مشکل، مشکل اینترنت است. سیستم Shadow که هم اکنون فعال می باشد و به کاربران خود سرویسی کاملا عالی ارائه میدهد می تواند آشکار ساز این مشکل باشد. سیستم Shadow اینترنت FTTH  را پیشنهاد می کند و در کل برای کاربران خود گارانتی نمی کند که با اینترنت ADSL Broadband تجربه ی خوبی از سرویس خواهد داشت. سیستم Shadow نیازمند پهنای باند بین ۵Mbps تا ۱۵MBps است همچنین پینگ پایین و اتصال کاملا پایدار نیز نیاز می باشد. این موارد در اختیار یک گیمر عادی ایرانی نیستند با این حال این موارد حداقل نیاز سیستم های بازی ابری می باشد.

منبع:

گیمر

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط
دیدگاه ها