وقتی که توصیفهای اولیه در مورد سیستم Nemesis بازی را شنیدیم شک داشتیم که بتواند به درستی عمل کند یا نه ولی بعد از دیدن این گیمپلی مطمئن شدیم که با یک پدیده خارقالعاده روبرو هستیم. به هیچ وجه این گیپلی را از دست ندهید. با ما همراه باشید.
در این گیمپلی خواهید دید که کسی که قبلا عضوی از ارتش ما بوده است در مقابل ما قرار میگیرد و بعد از اینکه برای بار دوم به ما حمله میکند توسط تیراندازی که فرد نفوذی ما در ارتش دشمن است کشته میشود. در ادامه وقتی قصد داریم سرکرده اصلی قلعه را بکشیم یکی از فرماندهانمان به او حمله میکند و فرصتی برای ما ایجاد میکند تا کار را یکسره کنیم. جزئیات بیشتری نمیگویم تا گیمپلی را خودتان ببینید و لذت ببرید. همه این جملات پشت سر هم پیچیده به نظر میرسند و این زیبایی سیستم Nemesis را نشان میدهد.
این گیمپلی بهترین راه برای نشان دادن نحوه حمله به یک قلعه در بازی است. بازی در این گیمپلی یک لحظه پر سر و صدا و لحظه دیگر با مخفیکاری، لحظهای خشن و لحظه دیگر خندهدار پیش میرود و پیشینهای بین Talion، شخصیت اصلی بازی، و فرماندهان دیگر وجود دارد. شما در این تریلر صحنههای سینماتیک و گفتوگوهای جذابی خواهید دید ولی به احتمال زیاد این حرفها را در بازی خود نخواهید دید. به دلیل وجود سیستم Nemesis تقریبا بازی هر شخص منحصر به فرد خواهد بود و رفتار فرماندهان و داستانهای موجود در بازی بر اساس تصمیمات شما شکل خواهد گرفت. حتما تریلر زیر را تماشا کنید:
معاون شرکت Monolith و کارگردان بازی، Micheal de Plater:
“تمامی چیزهایی که در بازی میبینید، تمامی المانها، اتفاقات، صحنهها، حرفها، همگی جزوی از سیستم بازی هستند.”
وی در جواب سوال این که این اتفاقات از پیش طراحی شده بودند یا نه گفت:
“طبیعتا، چون میخواستیم تا جایی که امکان دارد چیزهای بیشتری از بازی را نشان دهیم، اتفاقات بازی را از پیش طراحی کردیم. فکر میکنم در بازی اصلی هرج و مرج بیشتری دیده شود. قطعا در بازی اصلی حدس زدن اتفاقات پیشرو، اینکه چه کسی خواهد آمد و چرا با ما خواهد جنگید سختتر خواهد بود. در این بازی ما خودمان انتخاب کردیم که چه کسی در کجا ظاهر شود.”
پس با انتخاب سازندگان بازی ترکیبی از بهترین حالتها در کنار هم جمع شدهاند تا یک جنگ به یادماندنی را بسازند، ولی در بازی پتانسیل خلق جنگهای بهتر از این هم دیده میشود چون قدرت سیستم Nemesis بیشتر از این است.
مثل سری قبلی بازی یعنی Shadow of Mordor بازی Shadow of War حالت جهان باز نقش آفرینی و اکشن خود را حفظ خواهد کرد و شما در Mordor و Gondor به دنبال مراحل و جنگهای مختلف خواهید بود تا چند هزار Uruk بکشید ولی در این بازی Talion میتواند ارتشی از Urukها جمع کند که به او وفادار هستند و به کمک آنها به فرماندهان Sauron که در قلعههای خود هستند حمله کند. در کل فضای بازی، چه در بین افرادخود و چه در بین دشمنان، اثرات سیستم Nemesis به خوبی دیده میشود و تنوع Urukها به شکل چشمگیری افزایش یافته است.
Plater در این مورد میگوید:
“ما قسمت اعظمی از کار خود را به طراحی تنوع گسترده روشهای جنگ آنها اختصاص دادهایم پس همانطور که در بازی پیش میروید بازی سختتر و پیچیدهتر میشود. در بازی قبیلههای مختلفی داریم و هر قبیله تواناییهای مخصوص و اسلحههای مخصوص خود را دارد که در جنگ استفاده میکند. ما در بین خود Urukها هم انواع بیشتری را طراحی کردهایم که هر یک رفتار و روش جنگ متفاوتی دارد. الان در بازی Urukهای Assasin، Tracker، Tank، Combat Master و Demolisher داریم که متخصص تلههای انفجاری است. پس همانطور که میبینید به طور قابل توجهی تنوع آنها را افزایش دادهایم و با چالشهای مختلفی در بازی روبرو خواهیم شد.”
سیستم Nemesis در بازی Shadow of Mordor یک موفقیت بزرگ بود و خوشبختانه قصد دارند این سیستم را گسترش دهند. برخی از ایدههای گسترش این سیستم از بازی قبلی مانده چون برای بازی اول کمی زود بود و قسمت دیگر برگرفته از نظرات بازیکنان بود. نظرات بازیکنان به طور کلی به دو قسمت تقسیم میشود. گروه اول میگویند که بعد از شکست خوردن از دشمنان آنها خیلی قویتر میشوند و عده دیگر به ویژگیهای به خصوص مثل جای زخمهای باقیمانده و حرفهای Urukها اشاره داشتند که رویارویی دوباره را جذابتر میکرد.
Plater در این مورد میگوید:
“ما تلاش خود را کردهایم تا دو مبارز بیشتر با هم حرف بزنند. در این بازی کسی که با او برخورد بیشتری دارید به احتمال زیاد به فرد سرسخت و به یادماندی تبدیل خواهد شد. پس ما سعی میکنیم تمامی افراد را از هم متمایز کنیم، حرکات آنها و برخوردها را دنبال میکنیم، افرادی که مهم هستند را انتخاب میکنیم و آنها را به دشمنان قویتری تبدیل میکنیم. اینها چیزهایی هستند که یک داستان خوب را به وجود میآورند: آیا با سوزاندن یکی شروع میشود یا شکست در نجات یک نفر که باعث میشود به ما خیانت کند یا نجات دادن یک شخص از مرگ حتمی که باعث میشود به شما وفادارتر شود؟ داستان خوب چیست؟ ما این المانها را با هم ترکیب میکنیم و اثر این کار در سخنان، روش جنگ و یا خیانت کرد یا وفادار ماندن افراد نمایان خواهد شد. ما همیشه سعی میکنیم این داستانها را تا جایی که ممکن است قوی و احساسی بسازیم.”
یک Uruk را به ارتش خود بیاورید و ممکن است در یک موقعیت حساس به داد شما برسد، آنها را با خود به جنگ ببرید تا قویتر بشنود ولی اگر در جنگ بمیرید ممکن است آنها هم کشته شوند، یا فرار کنند و با یک زخم یادگار جنگ برگردند و یا به شما خیانت کنند.
طبق گفته Plater قلعهای که در تریلر دیدیم در برابر چیزهایی که خواهیم دید کوچک به شمار میرود:
“رسیدن به همچین قلعهای شاید بعد از ۶ ساعت بازی کردن ممکن باشد. ما میخواهیم بازیکنان هر ترکیبی که دلشان خواست انجام دهند پس این بار داستان بزرگتری در پیش داریم. تمامی مراحل حاشیهای بیشتر با کاراکترها در ارتباط است و صحنههای سینمایی مراحل هم بیشتر شده است. علاوه بر این گشت و گذار در محیط بازی هم بیشتر شده است سپس میرسیم به جامعه Urukها و مراحل Nemesis. شما میتوانید ارتش خود را قویتر بکنید یا ارتش دشمن را ضعیفتر کنید. بعد از تصرف قلعه ها هم کار ما تمام نمیشود چون ممکن است به شما حمله شود و شما باید آماده دفاع باشید.”
قلعهها تا ۶ فرمانده برای محافظت از خود میتوانند داشته باشند و شما هم میتوانید ۶ نفوذی به قلعهها بفرستید. البته ممکن است جاسوسان شما شناسایی شوند و در اول حمله در مقابل چشمان شما اعدام شوند. اگر سیستم Nemesis به خوبی عمل کند از دست دادن یک جاسوس وفادار ناراحت کننده خواهد بود.
یک بازی از پیش طراحی شده برای نشان دادن قدرت سیستم Nemesis کافی نیست ولی همین تریلری هم که دیدیم بسیار زیبا بود و ما را امیدوار کرد.
نظرات