درآمد میلیاردی ایران از صنعت بازی های رایانه ای

درآمد میلیاردی ایران از صنعت بازی های رایانه ای

حسام نجاتی ۲۶ دی ۱۳۹۶ دیدگاه ها
درآمد میلیاردی ایران از صنعت بازی های رایانه ایReviewed by حسام نجاتی on Jan 16Rating:

با پیشرفت روز به روز صنعت بازی و بیشتر شدن طرفداران، ایران نیز با وجود بعضی مشکلات درآمد خوبی را در سطح خاورمیانه به خود اختصاص داده است. با گیمر همراه باشید.

 

اولین سیاست مختص بازی های رایانه ای در سال ۹۴ توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیدکه طبق آن بیش از ۲۰ سازمان وابسته به دولت در زمینه بازی های رایانه ای با در نظر گرفتن اولویت ها باید با یکدیگر همکاری کنند. در گزارش مرکز پژوهش ها، مختصری از جنبه های کلیدی تغییرات بازار جهانی بازی های رایانه ای بررسی شد. این بررسی ها نشان می دهد از لحاظ اقتصادی صنعت بازی های رایانه ای به سرعت روندی رو به رشد را طی می کند و ازطرفی با وجود نوآوری ها و تغییرات شدید و ظهور پلتفورم های جدید در صنعت بازی های رایانه ای امکان شکوفایی کسب وکارهای نوپا در این صنعت بسیار زیاداست.

 

مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد:

«تا جولای ۲۰۱۷ درآمد کل بازی های رایانه‌ای در ایران بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بوده است و ایران از این لحاظ رتبه ۲۴ جهانی را در اختیار دارد. به گزارش فارس، ایران از این لحاظ در رتبه سوم منطقه قرار دارد و تنها ترکیه و عربستان به ترتیب با درآمد حدود ۸۰۰ میلیون دلار و ۶۳۰ میلیون دلار و رتبه جهانی ۱۸ و ۱۹ در رتبه های بالاتر قرار دارند.»

بر اساس این گزارش، تنها با شناخت صحیح و نقش‌آفرینی در صنعت جهانی بازی‌های رایانه‌ای می‌توان با حضور بازی‌های خارجی در کشور مواجهه صحیح داشت، در غیر این صورت تولیدات کم کیفیت و پیرو خارجی، کمکی به صنعت بازی نمی‌کند و مصرف‌کننده کالای خارجی خواهیم بود.

موارد زیر هفت چالش مهم صنعت بازی سازی و مصرف کنندگان بازی های رایانه ای در کشور است:

آثار فرهنگی بازی های خارجی: اقتضائات فرهنگی کشورهای تولیدکننده بازی های رایانه ای در موارد بسیاری با فرهنگ کشور ما در تضاد است و در زمینه بازتولید نظام فرهنگی کشورهای تولیدکننده است. تلاش های انجام شده برای رفع این چالش شامل جلوگیری از عرضه رسمی بازی های نامناسب، حذف صحنه های حاوی آسیب های اخلاقی و فرهنگی و ایجاد رده بندی سنی برای بازی هاست. با وجود این تأمین نیاز مصرف کنندگان بازی های رایانه ای در کشور به وسیله ساخت بازی های بومی، مفید و باکیفیت تنها راه پایدار مبارزه با تأثیرگذاری بازی های رایانه ای نامناسب خارجی است.

 

ریسک بالای سرمایه گذاری در تولید بازی های رایانه ای: خطر برنگشتن سرمایه و نبود سود کافی در بازار بازی های داخلی از دلایل مهمی است که مانع حضور بیشتر بخش خصوصی در این حوزه می شود.با وجود هزینه بالای ساخت بازی های رایانه ای باکیفیت که بتوان به سودده بودن آن امید داشت، بازار فروش بازی های رایانه ای در کشور بازگشت سرمایه اولیه تولید را با مشکل روبه رو می کند. توسعه و تولید بازی های رایانه ای در کشور نیازمند جذب سرمایه های خطرپذیر و اصلاح نظام سرمایه گذاری در این حوزه است.

 

قیمت پایین عرضه بازی های خارجی در بازار داخلی و الزامات کپی رایت: بازار تولیدات داخلی بازی های رایانه ای بسیار تحت تأثیر تکثیر و عرضه غیرمجاز بازی های خارجی است. نبود نظارت قوی بر ورود بازی های رایانه ای خارجی و در دسترس بودن این بازی ها با قیمتی غیررقابتی (نازل ترین قیمت) در بازار یکی از مشکلات فروش بازی های رایانه ای تولید داخل در کشور است. از بین شاخص های مؤثر در رونق صنعت بازی های رایانه ای، اجرای قوانین حمایتی (کپی رایت) بیشترین تأثیر را در تقویت صنعت بومی بازی رایانه ای دارد.

 

کیفیت پایین بازی های داخلی در مقابل بازی های مطرح در بازار جهانی: به طور متوسط تولیدات داخلی بازی های رایانه ای به لحاظ فنی در کیفیتی پایین تر از بازی های مطرح در بازار جهانی قرار دارند و همین امر موجب نبود امکان رقابت و حضور ناموفق در بازار داخلی و به خصوص خارجی است.

 

حمایت از تجاری سازی تولیدات داخلی با استفاده از ظرفیت مراکز رشد و پارک های علم و فناوری: در سال های اخیر توانمندسازی، تسهیل گری و حمایت از تجاری سازی صنایع و کسب وکارهای نوپا در کشور از طریق ایجاد نهادهای مختلفی ازجمله فن بازارها، کریدورهای تجاری سازی، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد (انکوباتورها)، شتاب دهنده ها و صندوق های حمایتی شکل گرفته است. علاوه بر دولت، در تسهیل و هموارسازی شرایط فعالیت شرکت های نوپا به خصوص در زمینه تولید بازی های رایانه ای این گونه مراکز بخشی از اکوسیستمی هستند که امروزه نقش مهمی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی کسب وکارهای آن ایفا می کنند.

 

توزیع دیجیتالی محصولات: توزیع دیجیتالی علاوه بر کاهش هزینه تولید محصول فوایدی از قبیل حذف محدودیت های زمانی و جغرافیایی برای عرضه محصول و در نتیجه افزایش تعداد مصرف کنندگان و حذف سود واسطه ها را برای تولیدکننده به همراه دارد. باید بستر مناسب برای استفاده از توزیع دیجیتالی بازی های رایانه ای غیرموبایلی نیز فراهم شود. با حذف واسطه ها در روش های توزیع سنتی، قیمت نهایی برای مصرف کننده کاهش و سود حاصل از فروش برای تولیدکننده افزایش می یابد.

 

لزوم نظارت بر اجرای سیاست های مصوب درباره بازی های رایانه ای: از آن جاکه فرایند تصمیم گیری و سیاست گذاری در قبال بازی های رایانه ای کشور از نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی شروع شده است و با توجه به تصویب اسناد سیاستی درباره توسعه بازی های رایانه ای مانند برنامه ملی بازی های رایانه ای که تکالیفی را برای نهادهای اجرایی متعدد شامل می شود، باید سازوکار نظارت و اجرای مناسب اقدامات نیز در نظر گرفته شود. در چند سال اخیر با وجود این که نهادهای محدودی متولی حوزه بازی های رایانه ای بودند، اما به علت نبود سازوکار مناسب برای نظارت، وضعیت شفاف و مطلوبی نداشته است. برای حضور هرچه بهتر بازی های داخلی لازم است به دنبال هدایت و نظارت بر فعالیت های بخش های درگیر در حوزه بازی ها بود تا نقش های حمایتی و تشویقی در حوزه سرمایه گذاری، آماده سازی زیرساخت های سخت افزاری، نشر دانش مورد نیاز و مسائلی از این دست به خوبی تقویت شوند.

منبع:

Khorasan News

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط
دیدگاه ها