نقد و بررسی بازی Salt and Sanctuary – دارک سولز با چاشنی دو بعدی

نقد و بررسی بازی Salt and Sanctuary – دارک سولز با چاشنی دو بعدی

پویا سیف دوست ۰۵ تیر ۱۳۹۶ دیدگاه ها

در این نقد و بررسی سعی داریم یک بازی را به شما معرفی کنیم که همه چیزش شبیه Dark Souls و Bloodborne می باشد. در ظاهر بازی Salt and Sanctuary نسخه دو بعدی سری سولز می باشد. با گیمر همراه باشید.

 

باور کنید یا نه، بازی های دوبعدی باوجود کودکانه دیده شدن، همیشه در یکی از پلتفرم های ما نصب بوده اند. نمی توان این نوع بازی ها را از یاد برد حتی با اینکه دوبعدی هستند در بسیاری مواقع امتیازهای بیشتری را نسبت به سایر بازی های سه بعدی می گیرند. اغلب بازی های دوبعدی از نهایت گرافیک بهره می برند و نیازی به سخت افزار قوی نیستند، اما همیشه گرافیک این بازی ها رضایت بخش است. بازی های دوبعدی بسیاری در تاریخ وجو دداشته اند که ریشه شان به نینتندو و سگا برمیگردد. بازی هایی مانند Mario، Rayman، Child of Light و… با زیبایی شان همه خواسته های ما را برآورده کرده اند در زمان های گذشته.

 

می خواهیم بازی نمک و پناهگاه (Salt and Sanctuary) را با تحلیل به شما معرفی کنیم، یک بازی که واقعا الهام بخشی بسیاری دقیق و بجایی را از سری سولز داشته است. با اینکه تقریبا همه عناصر و المان های بازی از Dark Souls و Bloodborne الگوبرداری شده اند، بدلیل دوبعدی بودن بازی نمی توان به آن کپی گفت! واقعا به ذهن هر سازنده ای نمیرسد که یک بازی معروف و بانام را به صورت دوبعدی درآورد و موفق شود. توسعه دهندگان بازی یعنی Ska Studios با گرفتن فرمول الهام بخشی واقعا به درستی بازی را در عرصه پلتفرم های اصلی و پلی استیشن ویتا آورده اند.

 

شما می توانید در هنگام شروع بازی کاراکتر خود را با انواع کلاس ها، ابزارها و نژادها بسازید و ظاهر کاراکترتان را به دلخواه خود شخصی سازی کنید. از جنسیت گرفته تا رنگ مردمک کاراکتر دست شماست. علاوه بر شخصی سازی، در این قسمت می توانید انواع مدها را انتخاب کنید و شاهد ویژگی های اضافه شده به خود در درون بازی شوید. شما در راه افراد (NPC) زیادی را می بینید که از شما سوال می پرسند، بیشتر این سوال ها مربوط به نژاد شماست؛ اگر آن ها با نژاد و منطقه آمدن شما تفاهم داشته باشند به شما آیتم می دهند و در غیر اینصورت صرفا با شما حرف خواهند زد. چک پوینت های (Checkpoint) بازی بسیار دور از هم قرار دارند چراکه این اصول سبک سخت است و باعث شیرین تر شدن بازی می شود. گزینه های مانند ارتقا یا آپگرید سلاح ها و  لول آپ (Level Up) با جزئیات فراوان در Salt and Sanctuary گذاشته شده اند و همه این گزینه های توسط مقداری نمک (Salt) همراه شخصیت انجام میگیرند. در اصل نمک بجای Souls و Blood Echo در بازی های Dark Souls و Bloodborne می باشد. علاوه بر ارتقاپذیری، با نمک می توانید وسایل بخرید. همه این کارها در پناهگاه اعمال می شوند و پناهگاه (Sanctuary) جاییست که بازی در آنجا ذخیره می شود.

 

Salt and Sanctuary, نمک و پناهگاه, بازی سخت, بازی نقش آفرینی, Bloodborne, Dark Souls, Mario, Rayman, Child of Light, Covenant, بازی دوبعدی, نقد و بررسی, نقد و بررسی بازی, سری سولز, دارک سولز

محل شروع بازی و یک نفر NPC

از داستان بازی که شروع کنیم، میرسیم به جایی که شخصیت بازی در یک کشتی برای نجات ملکه تلاش می کند و در همین مسیر فداکاری با یک باس (Boss) مواجه شده و بدلیل سختی بیش از حد این باس و همچنین توان زیاد، به قسمتی از ساحل پرت می شود. از همین ساحل کنترل شخصیت به دست شما داده می شود. بدلیل لو رفتن بازی و اسپویل شدن، نمی توانیم بیش از در مورد داستان بازی توضیح بدهیم! برخلاف داستان بازی های Dark Souls و Bloodborne، بازی Salt and Sanctuary داستان چنان عمیقی ندارد و همین برایش یک نقطه ضعف محسوب می شود.

 

Salt and Sanctuary, نمک و پناهگاه, بازی سخت, بازی نقش آفرینی, Bloodborne, Dark Souls, Mario, Rayman, Child of Light, Covenant, بازی دوبعدی, نقد و بررسی, نقد و بررسی بازی, سری سولز, دارک سولز

اگر به عناصر دقت کنید نزدیک یا دوردست بودن آن ها توسط سازندگان به خوبی تعریف شده است

گرافیک بازی از هر لحاظ قابل قبول است، ولی بازهم بازی گنجایش آن را دارد که جزئیات گرافیکی بیشتر شوند. بدلیل گرافیک فنی استاندارد، بازی بسیار روان بوده و هیچ کاستی از این لحاظ دیده نمی شود. بازهم همانند سری سولز قلعه ها، جنگل ها، آیتم ها، سلاح ها و… با نهایت زیبایی در بازی گنجانده شده و حسی معادل تجربه یک بازی سه بعدی را القا می کنند. اگر از طرفداران بازی های نقش آفرینی باشید مسلما این عنوان با گرافیک نرم و گیرا همراه با دشمنان واقع گرایانه اش شما را مجذوب خود خواهد کرد. شرایط محیطی بازی نیز به صور دینامیک بوده و در هر مرحله متفاوت است؛ باران، مه و سیل از عناصر آب و هوایی باوضوح بازی هستند. گرافیک فنی بازی نیز با همراه داشتن فیزیک متعادل و نبودن هیچ باگ و ایرادی به بهترین شکل توسط سازنگان در بازی قرار داده شده اند. می توانید انواع حرکت ها را بدون هیچ افت فریمی در همه مناطق، حتی مناطق شلوغ انجام دهید.

 

Salt and Sanctuary, نمک و پناهگاه, بازی سخت, بازی نقش آفرینی, Bloodborne, Dark Souls, Mario, Rayman, Child of Light, Covenant, بازی دوبعدی, نقد و بررسی, نقد و بررسی بازی, سری سولز, دارک سولز

اولین باس، بیشترین مرگ… به افکت آتش برروی شمشیر توجه کنید!

گیم پلی بازی همانند سری سولز، برای هر دشمن متنوع و به صورت روالی بوده و قرار نیست که از این بازی انتظار مبارزات سریع را داشته باشیم. سلاح ها باتوجه به بزرگ و کوچک بودنشان، حرکتی متفاوت دارند؛ سلاح های غول پیکر آرام و سلاح های ریز به سرعت عمل می کنند. شما باید ابتدا حرکات دشمنان خود را بشناسید و سپس به آن ها حمله کنید، مخصوصا زمانی که پای یک باس در میان باشد. همه دشمنان برای خود روالی دارند و با آن روش حمله خود را عملی می سازند. شما می توانید با آیتم های خاص برای سلاحتان ویژگی های عجیبی را اضافه کنید؛ آتش گرفتن سلاح یا سمی شدن سلاح از جمله امکانات حمله هستند که باعث می شوند سلاح موجود در دستتان تخریب (Damage) بیشتری داشته باشد.

 

Salt and Sanctuary, نمک و پناهگاه, بازی سخت, بازی نقش آفرینی, Bloodborne, Dark Souls, Mario, Rayman, Child of Light, Covenant, بازی دوبعدی, نقد و بررسی, نقد و بررسی بازی, سری سولز, دارک سولز

این جنگل ها آشنا نیست؟ توی کدوم بازی دیده ایم!؟

سر خوردن، پریدن و نگه داشتن کلید ضربه زدن برای شارژ سلاح، از عمده قابلیت هایی است که باعث می شوند شما عاشق بازی شوید چراکه بسیار طبیعی بکار برده شده اند. اگر به جزئیات برویم، می توانیم به انتخاب سلاح برای دست راست یا چپ توضیحی بدهیم که بسیار جالب است؛ شما می توانید به انتخاب خودتان تعیین کنید که یک سلاح با دو دست بگیرید و یا دو سلاح گوناگون هرکدام در یک دست شخصیت بازی قرار بگیرد. این امکان را تاکنون در سری Dark Souls دیده ایم. در Salt and Sanctuary همیشه قرار نیست که به نزدیکی دشمن رفته و او را با شمشیر یا تبر بکشید، آیتم هایی از جمله بمب ها، تیغ ها و دیگر آیتم های پرتاپ کردنی امکان از بین بردن دشمن از راه دور را فراهم می کنند. هیچ چیز در گیم پلی بازی کم نیست، جز برداشتن وسایل از زمین که گهگاهی گیر می کند و باید دقیقا جلوی شما باشد تا آن ها را براحتی بردارید.

 

Salt and Sanctuary, نمک و پناهگاه, بازی سخت, بازی نقش آفرینی, Bloodborne, Dark Souls, Mario, Rayman, Child of Light, Covenant, بازی دوبعدی, نقد و بررسی, نقد و بررسی بازی, سری سولز, دارک سولز

همه چیز در این بازی منعطف بوده و دست شماست

جزئیات، گرافیک و روند بازی چنان به سری سولز شبیه است که می توانید از این طریق خواسته های خود را از یک بازی سخت رفع کنید. حتی باس های بازی بعد از گذشت مقداری از جان خود، شروع به شارژ شدن می شوند و حرکات آن ها برای از بین بردن شما تغییر می کند! شما می توانید شخصیت بازی را عضو یک کاوننت (Covenant) کنید و از مزایای اعضای آن کاوننت بهره مند شوید. انگشترهایی در بازی هستند که باعث می شوند قسمتی از بدن شخصیت مقاوم شود و کلی ناگفته وجود دارد که نمی توان در یک مقاله همه آن ها را شرح داد… یک نکته که باید به آن اشاره کنیم وجود بخش چندنفره است که با کنترلر دوم میسر خواهد شد.

 

Salt and Sanctuary, نمک و پناهگاه, بازی سخت, بازی نقش آفرینی, Bloodborne, Dark Souls, Mario, Rayman, Child of Light, Covenant, بازی دوبعدی, نقد و بررسی, نقد و بررسی بازی, سری سولز, دارک سولز

پناهگاه (Sanctuary)، جایی برای استراحت و ارتقا

تنها چیزی که برای این بازی واقعا نیاز می شود وجود یک افسانه عمیق و احساساتی بود که بازیکن را مجبور به پایان هرچه زودتر بازی کند. البته نبود برخی سیستم ها از جمله دویدن نیز احساس می شود. این بازی از هر قلمی که نوشته شود بسیار زیبا خواهد بود و ایراد مطرحی وجود ندارد که بتوان از بازی گذشت. بدلیل نزدیکی بیش از حد به بازی های سری سولز که ذکر کردیم، جذابیت بازی به صورت یک اتحاد درآمده و باعث می شود به آن از چشم یک بازی حرفه ای نگاه کنیم. بازی Salt and Sanctuary برای طرفداران Dark Souls و Bloodborne بسیار پیشنهاد می شود.

Salt and Sanctuary

واقعا به شخصه هرچقدر خواستم از این بازی نمره کم کنم فقط مواردی از جمله داستان ضعیف، باگ های بسیار ریز و پیچیدگی مراحل را توانستم پیدا کنم. بازی از همه لحاظ دیگر کامل بوده و می تواند ساعت ها شما را به خود مشغول کند، مخصوصا اگر بازی را چندنفره تجربه کنید.

8.9 از 10

منبع:

گیمر

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط
  1. احمد گفت:

    من یه نظر دارم خواستم همه بدونن والا من تا الان بازی bloodborn نکردم ولی من میخواستم بگم که کسی که بازی dark soul2 رو ساخته بره اول یاد بگیره easy normal hard بزاره بشرفم حاضرم ۱۰۰ تا فوش بدم این شد بازی انسافا؟شاید نظرم برای شما مهم نیس ولی بدونین خیلی چرته بازیش من بازی bloodborn نکردم ولی اگه سخت بازی مثل dark soul 2 بگین تا نخرم

    • پویا سیف دوست گفت:

      دوست عزیز همه در انتخاب بازی سلیقه یکسانی ندارند و همین سلیقه ها یکی از فاکتورهای تعیین سبک برای سازندگان محسوب میشه

      بازی های سبک سخت در طبقه ای قرار می گیرند که صرفا طرفداران خاص خودشون رو دارن و هرکسی قادر به اتمام آن ها نیست؛ در ابتدا برای همه مشکل و طاقت فرسا هستند، ولی بعد از مدتی که بازیکن از قدرت و پتانسیل مخفی بازی خبردار میشه بازی رو ادامه میده.

      لطفا سازندگان بازی رو تخریب نکنید؛ Hidetaka Miyazaki سازنده سری Dark Souls و Bloodborne، یکی از استادان صنعت بازی سازی محسوب میشه و توی کارش هم بسیار موفق هست،
      ساخت یک بازی بزرگ تقریبا به اندازه ساخت یک برج نیازمند تلاش هست!

      در رابطه با گذاشتن درجه سختی باید بگم که در بازی های سبک نقش آفرینی معمولا از شما سوال پرسیده نمیشه چراکه قسمتی از بازی راحت و قسمتی دیگر سخت می باشد.

      بازی Bloodborne هم از نوع سخت بوده و نیازمند تلاش بیشتر است، کافیست به سخن درون بازی گوش فرا دهید تا برای همیشه عاشقش بشید…