اصطلاحات مهم گیمینگ (قسمت اول)

اصطلاحات مهم گیمینگ (قسمت اول)

پویا سیف دوست ۰۲ تیر ۱۳۹۶ نظرات

اگر یک گیمر حرفه ای باشید، می دانید که واژه هایی وجود دارند که باید در هنگام انجام، توضیح و مخصوصا در قسمت چندنفره یک بازی، از آن ها استفاده کنید. با گیمر همراه باشید تا به تعدادی از این اصطلاحات بپردازیم.

 

مسلما یک روز بوده است که شما با دوستانتان در یک بازی چندنفره نتوانسته اید سخن خود را به هم تیمی کناری خود بگویید چراکه اگر می گفتید ممکن بود رقیبتان آن را در طرف دیگر شما بشنود. البته این صرفا مختص زمانیست که بازی چندنفره را به طور شبکه محلی (LAN) انجام می دهید. در سبک آنلاین نیز با اینکه می توانید پیام یا صدایتان را به گوش هم تیمی تان برسانید، دانستن اصطلاحات پایین واجب است. اگر بخواهید چیزی را در قسمتی از بازی به کسی بگویید، تعریف کردن بدون اطلاعات زیر برایتان سخت خواهد بود.

 

اصطلاحات به ترتیب حروف الفبای انگلیسی می باشند.

 

اکشن (Action): به بازی هایی گفته می شود که در آن ها اتفاقات متحرک زیادی دیده می شود. این نوع بازی حسی نورمال را به بازیکن القا کرده و المان های بسیاری را در این سبک، در حال حرکت می بینیم. برای مثال بازی های Call of Duty و Assassin’s Creed از این سبک محسوب می شوند.

 

آواتار (Avatar): شخصیت بازی که قابل ویرایش و شخصی سازی است. این شمایید که به آواتار خود انواع لباس ها، سلاح ها، صورت و… را انتخاب می کنید. در بسیاری از جاها مشاهده شده است که به عکس پروفایل در فضای گیمینگ را نیز آواتار می گویند. همین مسئله بازهم به ذات کاراکتر بر می گردد.

 

ادونچر (Adventure): نوعی سبک بازی که ماجراجویی است و گیمر را با حل معماها و پازل های گوناگون به پیش می برد. این سبک بیشتر داستانی عمیق و محیطی فوق العاده دارد که حس آرامش را به بازیکن هدیه می دهد، طوری که حتی سال ها بعد از تمام کردن بازی بازهم به فکر بازی می افتید. بازی Alan Wake نمونه بسیار خوب این سبک می باشد.

 

اچیومنت (Achievement): به ماموریت های درون بازی گویند که معمولا بسیار سخت هستند و انجام آن ها برای هرکسی میسر نمی باشد. مثلا: اگر شما در بازی Bloodborne آخرین باس (Boss) را بکشید بازی به شما یک تروفی (Trophy) خواهد داد. درواقع بازی می خواهد برای زحمت زیاد شما یادگاری پیروزی دهد. در کامپیوتر و ایکس باکس به این ماموریت ها Achievement و در پلی استیشن Trophy گویند.

 

ای ای ای (AAA): این اصطلاح واقعا این روزها از یاد رفته و تعداد کمی از سازندگان از آن تبعیت می کنند. AAA یعنی یک بازی شاهکار و به تمام معنا. کمپانی هایی هستند که صرفا می خواهند هرساله نسخه جدید بازی خود را منتشر کنند و بازی خود را به یک پروژه نرمال تبدیل کنند. اما بعضی از کمپانی ها هستند که واقعا بازی را استادانه خلق می کنند؛ بازی های God of War، Dark Souls، The Witcher و… از عناوینی هستند که به هیچ عنوان از دل ما بیرون نخواهند رفت.

 

سیو اتوماتیک یا اوتوسیو (Autosave): لحظه ای که بازی اقدام به ذخیره مرحله بازی به صورت خودکار می کند. معمولا در همه بازی ها این عمل با نمایان شدن پیامی در صفحه درون بازی ظاهر می شود و از شما تقاضا می شود که در این چند ثانیه Autosave، به هیچ عنوان بازی را نبندید چراکه ممکن است سیوهای بازی پاک شده و مجبور شوید بازی را از اول شروع کنید.

 

رئیس یا باس (Boss): به دشمنی گفته می شود که از سایر دشمنان متفاوت بوده و دارای قدرتی بی نظیر است. اغلب ظاهری بزرگتر و نحوه حمله گوناگونی دارد. از بین بردن این گونه دشمنان سخت بوده و با کشتن آن ها بازی از شما با جوایز گرانبهایی پذیرایی می کند. Chronos در بازی God of War 3 نمونه بارز این اصطلاح می باشد.

 

جهنم گلوله یا بالت هل (Bullet Hell): در بعضی از بازی های از هر طرف دشمن به شما حمله می کند و قرار است شما از این گرفتاری فرار کنید. تعداد ضربه های پرتابی به سمت شما و مخصوصا گلوله ها آنقدر زیاد هستند که این اصطلاح را بوجود آورده اند. یکی از زمان هایی که این واژه در میان گیمرها به گوش میرسد هنگامی است که تعداد بازیکنان موجود در یک نقشه بازی چندنفره به حداکثر برسد و شما جایی را برای به پناه بردن نداشته باشید.

 

نسخه آزمایشی یا بتا (Beta): ممکن است در هنگام توسعه یک بازی، سازندگان با مسئله ای روبرو شوند که باعث شود کمی در عرضه آن بازی تاخیر کنند، در همین مواقع بدلیل قول دادن به مردم از قبل، اقدام به عرضه موقت نسخه Beta می کنند. نسخه Beta کامل نبوده و ممکن است حتی یک مرحله از بازی را دربر گیرد و هدف رفع عجله کاربران برای انتشار بازی می باشد.

 

باف (Buff): نیرویی که به شخصیت بازی داده می شود و باعث می شود شخصیت به خود قوت گیرد. این نیرو بیشتر توسط دوستان در بازی هایی از قبیل Dota اهدا می شود.

 

کنسول (Console): یک سیستم بازی که به کامپیوتر هیچ نیازی نداشته، شبیه نیست و توسط کمپانی های خاص تولید می شود. هر کمپانی نمی تواند کنسول تولید کند چراکه بسیار سخت است و سیاست خود را دارد. سازندگان کنسول بعضی اوقات با پرداخت پول می توانند یک یا چند بازی را در انحصار کنسول خود نگه دارند. پلی استیشن، ایکس باکس، نینتندو و سگا از امثال کنسول می باشند. برای مثال بازی The Last Of Us یک بازی انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۳ و ۴ محسوب می شود.

 

چک پوینت (Checkpoint): محلی در درون بازیست که بازیکن با رسیدن به آن بازی سیو یا ذخیره می شود. Checkpoint ها باتوجه به بازی و سبک، نزدیک به هم و یا بسیار دور از هم قرار دارند.

 

پنیر (Cheese): بله، درست شنیده اید، پنیر! این واژه برای آن بازیکنان است که برای برنده شدن در بازی اقدام به تقلب کرده و از ایرادات یک بازی برای بردشان سوء استفاده می کنند. یافتن این ایرادات راحت نیست، ولی به کمک اینترنت همه چیز سهل است. با استفاده از حقه Cheese می توانید در بازی به کارهایی دست یابید که سازندگان آن را قرار نداده و محدود ساخته اند.

 

کول داون (Cooldown): به زمانی گفته می شود که شما از یک جادو در بازی استفاده کرده اید و منتظرید که با گذشت مدت زمانی کوتاه دوباره جادو قابل دسترس شود یا همان پر شود. در همه بازی های سبک استراتژی این عمل وجود دارد.

 

سیستم حفاظت (Cover System): کاری که یک گیمر برای حفظ جان خود از دشمنان انجام می دهد. این سیستم ممکن است توسط سپر (Shield)، مخفی شدن و یا پشتیبانی توسط دوستان درون بازی صورت گیرد.

 

بتای محدود (Closed Beta): در تعریف Beta قبلا گفتیم که به معنی نسخه آزمایشی است. Closed Beta نیز نسخه آزمایشی است با این تفاوت که زمان آن را سازندگان محدود کرده اند. این محدودیت به این علت است که بازیکنان را به خرید نسخه اصلی واردار کنند.

 

پرش و خم شدن (Crouch Jump): اگر تاکنون سری بازی کانتر استرایک (Counter-Strike) را تجربه کرده باشید، می دانید که در بعضی شرایط باید بلافاصله بعد از پریدن سر خود را خم کنید (بشینید زمین) تا دشمن متوجه حضور شما نشود. همین ترفند مخفی شدن را Crouch Jump گویند.

 

کات سین (Cutscene): در بسیارری از بازی های سازندگان برای هرچه هیجان دادن به بازیکن، در ابتدا یا میان بازی فیلم هایی را قرار می دهند که اطلاعات خوب و جدیدی را میدهد. اما اشتباه نکنید، Cutscene بسیار کوتاه بوده و مانند فیلم های میانی دیگر درون بازی نیست. Cutsceneها حدودا یک دقیقه طول می کشند که نمایش یابند. اگر یادتان باشد در نسخه اول سری بازی Assassin’s Creed و در زمان باز کردن بازی، قبل از رفتن به منو، شاهد یک Cutscene فوق العاده از شخصتی بازی یعنی Altair بودیم.

 

 

در این قسمت به حروف A تا C پرداختیم، منتظر قسمت های دیگر این مقاله با حروف دیگر باشید!

منبع:

گیمر

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط
نظرات